Треска за паладий и родий: катализаторите като източник на печалба

Пламен Георгиев,
катализатор

Getty Images/Guliver

П рез последните седмици доста нашумя темата за заплахата от глоби за замърсяващите у нас автомобили. Големият шум се вдигна заради проект за законодателни промени на група депутати. Такива мерки трябваше да бъдат въведени отдавна, но в този случай все още предстои да видим развръзката, защото ключови са думите „проект” и предстоящи след два месеца избори. Важното в случая е, че проблемът с остарелия автопарк е наистина сериозен.

Освен последното твърдение (средната възраст на родния автопарк е 19 години), като престъпление може да се определи умишленото премахване на катализаторите от 10-15-годишни автомобили, за да им се повиши мощността. В тази връзка ще ви разкажем за тенденция, която набира скорост в САЩ, където кражбите на катализатори стават все по-привлекателни за реализиране на печалба. Този вид кражба не е нито нов, нито непознат и в нашата страна, но високите цени на ценните метали в катализаторите и световната пандемия усложняват нещата много.

И най-търсената в Google автомобилна марка е...

The New York Times се позовава на доклади от полицейските управления в страната, които съобщават за все повече кражби на катализатори, ръст в пъти спрямо 2019 г.

Той се дължи на редица фактори, но най-големият е драстичното покачване на цените на ценните метали, които има в катализаторите. Тук става въпрос за платина, родий и паладий, които намаляват вредните емисии в изгорелите газове. Проблемът е, че цените на тези метали достигнаха исторически връх.

Цената на паладия скочи петорно до рекордните $2875 за унция през миналата година (от $500 преди пет години), а днес се търгува между $2000 и $2500, което е над цената на златото. А какво да кажем за цената на родия, която е скочила с над 3000% от около $640 преди пет години до рекордните $21 900 за унция през миналата година, грубо 12 пъти цената на златото.

Toyota си върна короната след 5 години царуване на Volkswagen

Подобен ръст прави твърдението, че седите върху златна мина доста меко. Естествено в катализатора не се съдържат огромни количества от тези ценни метали, но в Щатите има реклами на автоморги, които казват, че за определени катализатори ще бъдат платени до $500.

Това значи, че не всички катализатори са еднакви. По-старите коли обикновено използват катализатори с повече ценни метали. NYT изтъква, че много ценни са Toyota Prius, тъй като техните двигатели с вътрешно горене се използват по-малко, следователно износването на катализатора е по-малко. Обект на кражби са и пикапите и големите SUV, тъй като крадците лесно лягат под тях, за да отрежат катализатора.

Peugeot 3008 e обект на желание (тест драйв)

Mercedes произведе 50-милионния автомобил

Близо 50% от родния автопарк е на възраст над 20 години

Източник на статията: Vesti.bg

любопитно автомобили родий паладий DPF катализатор