А втомобилният свят е пълен с интересни и забавни реклами. Има обаче няколко наистина страхотни. Такива, които се помнят дори 100 години след публикуването им. И които ще се помнят дълго време.
1. Цената на лидерството
През 1915 г. тази реклама избухва като бомба и все още се смята за най-добрата автомобилна реклама. Но първо, малко история: през 1914 г. в САЩ започва доста активна кампания срещу новия луксозен Cadillac с 8-цилиндров двигател (законът на САЩ позволява в рекламата да се споменават конкуренти). Конкурентите се опитват да убедят купувачите, че новият Cadillac е ненадежден и неудобен, като същевременно е много скъп.
Това е напълно нормална практика за времето и всички очакват General Motors да реагира по стандартния начин – като публикува красиви снимки и да започне да убеждава купувачите в качеството на своите продукти. Но GM поема риск – огромен.
На 2 януари 1915 г., в Saturday Evening Post се появява реклама. В нея не се споменава моделът, няма нито една снимка и не се насърчава никого да купува коли. Освен това рекламата е публикувана само веднъж! След това обаче продажбите на Cadillac рязко се увеличават и конкурентите се обезкуражават да критикуват автомобилите на марката.
Рекламата остава в историята като „Цената на лидерството“. Интересното е, че след публикуването на тази реклама, General Motors получава обаждания от много вестници и списания с молба да публикуват „Цената на лидерството“ в своите издания. Безплатно! GM обаче устоява на изкушенията – рекламата е препубликувана само веднъж. Четири години по-късно, в същия Saturday Evening Post.
2. Не, не е хубав, напротив, пълен е с недостатъци
През 1959 г. Volkswagen стартира супер смела реклама, подобна на таза на Cadillac. Новото тук е, че за пръв в историята рекламите не възхваляват предимствата на автомобила, а по-скоро обръщат внимание на неговите недостатъци. Да, малък е, да, не е много привлекателен, да, не е модерен. И трикът проработва! Може да я видите в Wikipedia.
Купувачите осъзнават, че въпреки недостатъците си, немският Beetle също има много предимства. Продажбите скочат, а рекламната агенция DDB, която създава цялата кампания, все още си сътрудничи с Volkswagen и продължава да радва с креативната си работа.
3. Damme. Van Damme
Рекламата „Van Damme“ вече е в историята. Никой друг рекламен видеоклип не се е радвал на такава популярност сред потребителите – от 2013 г. насам е гледан точно 126 млн. пъти в официалния канал на Volvo Truck.
Видеоклипът, в който Ван Дам изпълнява своя емблематичен страничен шпагат върху два движещи се камиона Volvo, струва приблизително 30 милиона крони (приблизително $4,7 млн.). Според Volvo „рекламният еквивалент“ на този шедьовър е бил повече от 1,1 милиарда крони, или приблизително $170 милиона.

CarMarket.bg
4. Закачки
През 2006 г. в САЩ се разразява класическа „рекламна война“: BMW решава да „честити“ на Audi, като публикува реклама със следното съдържание: „Поздравления за Audi, победител в конкурса за Южноафрикански автомобил на годината за 2006 г. От победителя в конкурса за Световен автомобил на годината за 2006 г.“
Отговорът е мълниеносен: „Поздравления за BMW, победител в конкурса за Автомобил на годината за 2006 г. От шесткратния пореден победител в „24 часа на Льо Ман“ от 2000 до 2006 г.“
По някаква причина е общоприето, че тази война е приключила след появата на рекламата на Bentley... Всъщност обаче нищо подобно не се е случило! Bentley никога не е създавал „реклами с фалшива реклама“ – това се нарича „фалшива“. Въздействието на тази неоторизирана реклама обаче беше толкова изумително, че Bentley все още не го оспорва.