П очти всяко решение на местните власти да изтласка автомобилите от градовете среща яростна съпротива. Стокхолм има друг подход, прави избрани улици свободни от автомобили за определени периоди от време — обикновено през лятото, когато местните жители са склонни да се наслаждават на хубавото време. Това е стратегия, която помогна на жителите да приемат идеята, че обществените пространства, запазени за движение на автомобили и паркиране, могат да се използват за много повече неща.
„Промяната прави хората нервни и не им харесва, когато се усеща принудителна“, казва заместник-кметът по транспорта и градската среда Ларс Стрьомгрен в интервю за POLITICO. „Така че, ние представяме тези затваряния на пътища като забавен малък експеримент, който може да изчезне, ако хората не ги харесват.“
Стрьомгрен заявява, че подходът е ефективен за успокояване на опасенията на собствениците на малък бизнес, които се страхуват, че намаленият автомобилен трафик ще се отрази негативно на печалбата им - въпреки многобройните проучвания, показващи, че улиците без автомобили увеличават местните приходи.
Со кротце, со благо и со малце кютек
Въпреки че зам. кметът държи на диалога с малкия бизнес и жителите, властите играят и по-твърдо. Цената за паркиране на частен автомобил в някои части на Стокхолм се е увеличила от 1100 на 1600 крони – приблизително 140 евро – на месец. А заместник-кметът открито признава, че целта е използването на лични автомобили в града да бъде неудобно.
„Искаме хората наистина да се замислят дали си струва да притежават кола или дали е по-икономично изгодно да разчитат на мрежата на обществения транспорт“, която представлява приблизително половината от всички пътувания в града, казва той.
Значителните инвестиции в обществения транспорт и велосипедната инфраструктура – които доведоха до 34,8% увеличение на градското колоездене от 2015 г. насам – също изиграха важна роля за намаляване на автомобилния трафик в центъра на Стокхолм с 11,7% през последното десетилетие.
Въпреки че собствеността на автомобили в Стокхолм остава относително стабилна, тя е намаляла с 5,3% от 2017 г. насам, което градът разглежда като „малък, но стабилен“ успех. Освен това, процентът на собственост на автомобили в Стокхолм е на най-ниското си ниво от 2000 г. насам, с 355 автомобила на 1000 жители в сравнение с 491 автомобила на 1000 жители в останалата част на Швеция.