Н ай-големият пазар за електрически автомобили в света иска да стане още по-голям, поставяйки един вид ултиматум пред всички участници на него. Всеки един производител трябва да покрива минимални изисквания за производство на нови енергийни автомобили (NEV), в което число попадат плъг-ин хибриди, електромобили и автомобили с горивни клетки. И този ултиматум влиза в сила от 1 януари 2019 г.
Производителите, които не могат да отговорят на квотата сами, могат да закупят кредити от конкурентите, които я превишават. Подобна бе системата преди години за квотите емисии СО2 в Европа, които се превърнаха в обект на една от най-големите измами с ДДС в историята на Франция, а и на континента. Но ако не могат да бъдат закупени достатъчно кредити, тези производители са изправени пред държавни глоби или, в най-лошия сценарии, закриване на поточните им линии в страната.
Посланието е ясно: Китай иска да поведе автомобилната промишленост към електрическото бъдеще. Това ще помогне на страната да намали зависимостта си от вносния петрол, като същевременно ще намали значително смога, задушаващ големите градове.
Китайският автомобилен пазар се пренасити
VW е готов да произведе 50 млн. електромобила
Китайските лидери искат до 2025 г. в страната да се продават по 7 млн. NEV автомобила, което се равнява на 20% от общия пазар. На този фон не е случайна електрическата атака на Volkswagen AG, който през миналата година е реализирал 40% от общите си продажби именно в Китай. Ето защо концернът обещава въвеждането на 40 NEV модела местно производство през следващото десетилетие.
През първата година правителството е заложило 10-процентна кредитна цел, което не означава 10% от общите продажби да са NEV. Ако един чист електромобил с пробег 300 км ще генерира повече кредити от друг с по-малък пробег или плъг-ин хибрид. Правилото важи за всички компании, които произвеждат или внасят над 30 000 коли годишно. Минималният праг скача на 12% през 2020 г., след което продължава да расте, за да може да се изпълни крайният план на китайското правителство: елиминиране на конвенционалния автомобил, задвижван от изкопаеми гориво. Крайна дата за това все още няма.
Колко екологични са "зелените" автомобили в момента
VW ще продава електрически конкурент на Tesla за под 20 000 евро
BMW AG, който продава повече автомобили в Китай от където и да е било другаде, прави два плъг-ин хибридни модели в страната и планира да произвежда два електромобила, включително iX3 SUV, започвайки от 2020 г.
Има и такива, които ще срещнат сериозни трудности. Ford Motor Co., който загуби $378 млн. в Китай през третото тримесечие, ободинява усилия със Zotye Automobile Co., малък за мащабите на Китай производител, за съвместно производство на автомобили за кредити. Ford ще въведе поне 15 хибрида и електромобила в Китай до 2025 г. Автомобилите, продавани през мрежата на Zotye, няма да носят емблемата на Ford.
Други конкуренти планират различен подход. Toyota, Fiat Chrysler Automobiles, Honda Motor и Mitsubishi Motors планират да продават един и същ електрически SUV на китайците, разработен от Guangzhou Automobile Group. Това далеч не е най-доброто решение, но е необходим компромис, докато самите те не разработя свои собствени технологии.
Mercedes ще електрифицира 130 варианта в гамата си
Израел забранява конвенционалните автомобили през 2030 г.
Проблемът е, че ценовата разлика между електромобилите и конвенционалните модели все още е сериозна. В момента държавната субсидия покрива една част от нея, като максималната й стойност възлиза на $7900 за електромобил с пробег над 400 км. До 2021 г. тези субсидии ще изчезнат напълно. То би могло да означава много труден период за автомобилните производители, тъй като няма да могат да изравнят толкова бързо цените на двата вида автомобили. Този период би могъл да продължи до 2024 – 2028 г.
Но правителството е помислило и за други лостове, с които да коригира евентуален спад търсенето. В няколко от мегаполисите, включително Пекин, Шанхай и Шенжен, важи ограничение за броя коли по пътищата им. Това ограничение се контролира чрез издаването на нови регистрационни номера. Това значи, че правото да закупиш нов ДВГ автомобил в тези градове може да ти струва до $14 000 в Шанхай. На ако е електрически – получаваш регистрационен номер безплатно.