Най-необикновените автомобилни тенденции през годините

Спинъри, перки, окачвания и какво ли още не

Мартин Дешев,
Жигула тунинг руски автомобили

motorsportmarkt.de

П рез годините автомобилният бранш ни е радвал с най-различни хубави коли. И докато за мнозина от почитателите на колите, автомобилният дизайн и инженерство са форма на изкуство, не трябва да забравяме, че в основата на всичко е бизнесът.

Производителите искат да се отличават от останалите и да привличат повече клиенти. За да постигат това, често измислят най-различни идеи. Някои от тях се провалят гръмко, на други никой не обръща внимание, а трети се превръщат в големи тенденции.

Понякога тези тенденции са логични. Например популярността на SUV, постепенното навлизане на по-умни асистиращи системи и т.н.

Но има и случаи, когато доста необикновени идеи стават масов хит за известно време, отбелязва Autocar. Ето и някои от тях.

Например спинър джантите. Това са джанти с „втори джанти“, които се въртят, когато колата е спряна на място. Станаха популярни покрай нишата с поръчкови коли в Лос Анджелис и бяха показани на глобалната сцена чрез рапърските видеоклипове. Тъй като не са най-безопасните и практични, нямаха дълъг живот и останаха екзотика.

Не можем да кажем същото за големите спойлери. По същество те не са нужни на нормалните автомобили. Гигантските спойлери са подходящи за състезателните коли и имат специфична роля, когато са изработени и настроени правилно според конкретния автомобил. Когато се „пльокнат“ на семеен хечбек обаче просто изглеждат комично.

iStock

Същото може да се каже и за прекалено снижените коли. Особено, когато и колелата им са с брутален страничен наклон. Всичко започва от манията по планинските дрифтове в Япония. След това постепенно придобива крайности, които водят до трагикомични клипове как за такива силно модифицирани коли дори листата по пътя са проблем.

iStock

Интересна тенденция през 50-те години на 20-ти век са автомобилите с големи „перки“. Задните им калници са с издължени перки на акула и са изключително разпознаваеми. По това време се смятат за полезни за аеродинамиката. После се оказва, че това не е така, но вече са се превърнали в тенденция и остават известно време. С идването на следващото десетилетие те вече са смятани за старомодни и отиват в историята.

Друга популярна тенденция са булбаровете. Най-често се слагат на пикапи и големи SUV-ове. В някои страни са забранени, тъй като са смятани за опасни за останалите участници в движението и за пешеходците. Но все още има и места, където са разрешени и могат да се видят, предимно сред почитателите на офроуда.

Неоните под колите са друга тенденция, която имаше своята популярност, но в крайна сметка също отиде в историята. Основната причина отново беше заради прекомерната ѝ употреба от мнозина и ситуации, в които на срещи на автоентусиасти можеше да се види „наточено“ и тунинговано Ламбо с такива светлини редом до ръждясал и неподдържан 25-годишен хечбек, който е такъв не заради „ръждив мод“, а защото просто вместо за ремонт, собственикът е дал парите си за неони.

Отидоха си и тенденциите за необикновени бои. Преливащите според светлината цветове, ярките тонове, дву- и трицветните комбинации, че дори и матовите бои. През годините видяхме какво ли не, но в крайна сметка винаги се връщаме към традициите. Затова и най-масовите цветове продължават да са черно, червено, сиво, бяло, синьо и то в най-обикновените нюанси.

коли автомобили тунинг