5 мита за SUV, на които трябва да спрем да вярваме

Например, че са по-безопасни от другите коли

Мартин Дешев,
Aehra SUV

Aehra

SUV-овете са едни от най-популярните автомобили в момента. Те се радват на солидни продажби, като дори изтласкаха от пазара комбитата, доста седани и хечбеци.

SUV манията е голяма и всеки производител предлага поне по няколко модела в различни ценови класове и размери. Популярността на SUV се дължи на много фактори. Включително и на няколко мита, на които много хора са се доверили. Време е да спрем да им вярваме, съобщава auto.mail.ru.

SUV са по-безопасни от обикновените коли

Зависи от гледната точка. Проучване на Университета на Бъфало от далечната вече 2013 г. например открива, че при челен удар, вероятността за смъртен изход е 7,6 пъти по-голяма при малките коли. Но SUV-овете пък са по-опасни за останалите – именно за малките коли, пешеходците, велосипедистите и мотористите.

А според проучване на Университета на Илинойс от 2021 г. децата, возещи се SUV, са изложени на 8 пъти по-голям риск от смърт при катастрофа, отколкото в другите коли. SUV са по-склонни и на преобръщане заради високия си център на тежестта. Същата тази по-голяма тежест води и до по-дълъг спирачен път, по-голям риск от инциденти като цяло и SUV са замесени в повече инциденти със смъртен случай за някой от участниците.

Tesla

Всички SUV са подходящи за офроуд

Оригиналният замисъл на SUV действително е да бъде офроудър. И първите модели са много добри извън асфалта. Днес обаче ситуацията е доста по-различна. Неслучайно на доста модели им се носи името „паркетен джип“.

Повечето масови SUV-ове изобщо не са предвидени за офроуд приключения. Те нямат подходящо окачване, гуми. Много от по-малките модели дори не предлагат задвижване на 4-те колела. Е, по-добри са за дупки и високи бордюри, които са ежедневие в градската среда, но това не ги прави офроудъри.

SUV са с по-практичен интериор

На хартия, SUV имат повече простор. По-високи са и могат да се справят с повечко багаж. Но много зависи спрямо кого. В сравнение с комбитата и дори някои хечбеци, масовите SUV-ове може дори да имат по-малки багажници.

А сред SUV-овете вече има и много по-спортни модели, които дори са с по-нисък таван и още по-малко пространство в интериора. Особено в сравнение с комбита и миниванове.

SUV предлагат по-добра видимост

Отново зависи. Да, шофьорът седи по-високо и съответно вижда по-добре напред. И на по-далеч. SUV-овете, особено по-големите модели, обаче могат да са много по-трудни за близка видимост. Например маневрирането при паркиране и движение на заден ход са по-голямо изпитание, именно защото видимостта наблизо е по-малка. Особено за по-ниски обекти като животни и деца. Не е случайно, че всички модели вече предлагат камери.

iStock

SUV са по-добри за зимата

Да, ама не. Отново зависи много от модела. Ако няма задвижване на 4-те колела, управлението може да е още по-трудно заради по-голямата тежест. Ако пък не са сложени зимни гуми с хубаво сцепление, положението ще е съвсем трагично.

Голямата тежест на SUV-а ще си личи още повече. Той ще е по-склонен на подхлъзване, ще спира по-трудно и ще е по-нестабилен в завоите. Затова е от особено значение да е оборудван с добри гуми и да се управлява разумно.

коли автомобили SUV митове