Р умънското правителство обяви, че увеличава с 15% бюджета за 2021 г. на програмата за замяна на старите автомобили от автопарка на държавата с нови чрез връщане за скрап. Програмата е въведена преди повече от 10 години и подпомага успешно процеса за обновяване на автопарка на северната ни съседка. Очакава се между 55 000 и 60 000 собственици на остарели МПС в Румъния да се възползват през тази година и да подменят автомобилите си с нови, екологични и безопасни, във време на тежка пандемична и икономическа криза.
Съгласно условията на програмата, собстениците на стари автомобили ще получават 1500 евро при връщане за скрапиране на техните МПС и съответно 10 000 евро бонус при покупката на ново електрическо превозно средство и 4500 евро при покупката на плъг-ин хибрид.
ААП: Предлагаме скрапинг програма, субсидия 10 000 лв. за е-коли
Миналата година Асоциацията на автомобилните производители в България (ААП) предложи създаването на подобна скрапинг програма в България, но все още няма отговор от съответните интституции. Въведените в европейските държави подобни програми с икономически стимул за увеличаване на пазарното търсене на нови автомобили са подобрили значително състоянието на автопарка в тези страни, намалили са броя на ПТП и са подобрили състоянието на чистотата на въздуха
Предложението на ААП е да се осигури бюджет от 50 милиона лева за държавни бонуси, които да се предоставят при покупка на нови МПС и връщане за скрап на автомобили на възраст над 15 години, както следва:
Електрически - 10 000 лв.; автомобили с хибридно/плъг-ин хибрид задвижване - HEV/PHEV – 7500 лв.; с екологична категория „Евро 6d” – 5000 лв. Програмата ще обхване подмяната на 9000 броя остарели МПС.
В цифри и факти: субсидиите в 11 членки на ЕС за обновяване на автопарка
Остарелият автопарк у нас е тема от години, но до момента не се прави нищо по темата. Делът на автомобилите, които са на възраст над 15 години, вече достигна безпрецедентните 75%.
Връзката между възрастта на автомобилите и тяхната сигурност, безопасност и надеждност е задълбочено изследвана и многократно доказана в световен мащаб. Използването на стари коли, в лошо техническо състояние, без да са оборудвани със съвременни технологии за безопасност и екологичност, пряко води до значително по-висока смъртност при пътни произшествия и до замърсяване на въздуха с вредни емисии, което също е изключително важен фактор за продължителността и качеството на живота, който водим в нашата страна.
Двойно по-голям пазарен дял за електрифицираните автомобили