П реди четвърт век Toyota започна електрификацията на автопарка с Prius, но днес хибридите постепенно предават щафетата на електромобилите. Но в някои сегменти минусите на 100-процентовото електрическо задвижване са критични. Такъв е случаят (все още) със суперавтомобилите, но компаниите са принудени да електрифицират и тях, за да могат да покриват строгите екологични стандарти. В този случай помощният електромотор играе драстична роля и на динамичния фронт. Тук ще разкажем точно за тези екземпляри, които се появиха на бял свят през 2022 г. и плениха въображението на мнозина.
Mercedes-AMG S 63 E Performance
Топ версията на флагмана се появи само преди месец. Батерията с капацитет 13,1 kWh дава до 33 км пробег само на ток. Но по-важното – бе подобрен рекордът за мощност в сегмента. Лимузината на Mercedes разполага с 802 к.с. и 1430 Нм въртящ момент, които я ускоряват до 100 км/ч за 3,3 секунди!
В състава на хибридното задвижване на E Performance влизат 4,0-литровия V8 (612 к.с. и 900 Нм) и електромотор. В нормален режим той развива 95 к.с., пиковата му мощност обаче е 190 к.с.
BMW XM
Тази година M GmbH отпразнува 50-годишен юбилей, а кулминацията на честванията бе появата на ХМ. Той разчита на двигателя S68 с 489 к.с. и 650 Нм. В 8-степенната трансмисия е интегриран електромотор (196 к.с. и 280 Нм). Сумарните параметри на тази конфигурация възлиза на 652 к.с. и 800 Нм, така ХМ стана най-мощният сериен модел в гамата на М. Огромният SUV ускорява до 100 км/ч за 4,3 секунди.
Батерията е с капацитет 25,7 kWh и гарантира пробег само на ток до 88 км (WLTP). На по-късен етап ще се появи версия Red Label със 745 к.с. и 1000 Нм.
Mercedes AMG One
Макар серийният модел да се появи след 5-годишно чакане, всичките 275 бройки от него бяха отдавна продадени. Това е един от най-вълнуващите автомобили, появявали се през последните години, не само през последните 12 месеца.
Мощният 1063 к.с. хиперавтомобил разчита на 1,6-литров V6, компания на който правят 4 електромотора. На вала на турбокомпресора е монтиран мощен 122 к.с. мотор-генератор.
Друг електромотор е свързан с коляновия вал, а на предната ос са монтирани още два, всеки с мощност 163 к.с. Батерията е с капацитет само 8,4 kWh.
До 100 км/ч ускорението отнема 2,9 секунди, до 200 км/ч – 7, а до 300 км/ч са нужни 15,6 секунди. Максималната скорост е 352 км/ч.
Ferrari 296 GTS
Италианците разшириха гамата на своя хибрид. Абревиатурата в името му идва от Gran Turismo Spider. Моделът е със 70 кг по-тежък от 296 GTB, но динамиката му не страда от това. Покривът се свива за 14 секунди при скорост до 45 км/ч. Мощният 663 к.с. V6 е съчетан с електромотор MGU-K и 8-степенна роботизирана трансмисия.
Общата мощност възлиза на 830 к.с. и 740 Нм. До 100 км/ч ускорението трае 2,9 секунди, до 200 км/ч си стига за 7,6 секунди. Максималната скорост е 330 км/ч.
Батерията е с капацитет 7,5 kWh и позволява движение на ток до 25 км, като може да ускорява автомобила на ток до 135 км/ч.
Пътните изпитания на модела започнаха преди повече от две и половина година. През октомври компанията показа в движение пистовата модификация. Тя стъпва върху удължено шаси, купето е карбоново, а атмосферният V12 с обем 6,5 литра на Cosworth генерира 1014 к.с.