В сички са единодушни, че броят на зарядните станции за електромобили трябва да се увеличава, за да се гарантира удобството на хората и наличността на зарядно на все повече места. И действително, много статистики отчитат ръст на новите зарядни.
Само във Великобритания например, през 2024 г. публичните зарядни точки са се увеличили с почти 40%, съобщава AutoExpress. Така общият им брой е близо 74 000. Оказва се обаче, че не всички шофьори „усещат“ някаква осезаема промяна.
Според анализ на Центъра за проучвания за автомобилната индустрия към Университета на Кардиф, проблем действително има. Причината е, че инсталациите на зарядни станции в момента са фокусирани предимно към няколко конкретни „шаблона“ на потребление и игнорират останалите, казва проф. Питър Уелс.
Той казва, че в момента има три основни типа зарядни. Първият са домашните – за хората, които имат къде да го монтират и финансите за това. Вторите са много мощните публични зарядни, които са за бързо зареждане и се поддържат предимно от по-скъпите модели и са на места за дълъг път. Третите са т.нар. „зарядни – дестинация“, т.е. по местата, където хората отиват – ресторанти, молове, кина и т.н.
„Това е чудесно, но за хората, които нямат възможност за домашно зарядно, а искат малко и ефикасно EV за градско каране, комбинацията е ужасна – както от гледна точка на инфраструктура, така и наличност на подходящи коли“, казва Уелс.
Той допълва, че институциите гледат само общата бройка и така всичко е наред и се върви към реализиране на заложните бройки. Но всъщност по-голямата част от новите зарядни са само в големите градове, което увеличава регионалното неравенство.
От организацията ChargeUK, която обединява различни доставчици на такива услуги, отчитат и нерешаване на други релевантни проблеми. Например не се обръща достатъчно внимание на прокарването на подходящи връзки към ел. мрежата за зарядните, тромави процедури за разрешителните и огромни различия в изискванията за въпросните разрешителни.
А от организацията RAC (британският еквивалент на СБА) казват, че и самите шофьори са недоволни от различията в стандартите на зарядните и големите разлики в цените. Така реалният брой точки, които даден шофьор може да използва, намаляват още повече. Решаването на тези проблеми изисква общи действия от много институции и компании, а синхронизирането им се оказва доста трудно.