М иналата седмица пакетът Golf GTI 380 отбеляза изчезването на ръчната скоростна кутия от историята на GTI. Тази седмица видяхме, че тепърва има глави в историята на GTA, които предстои да бъдат написани. Представеният в Мюнхен ID. GTI Concept е първият електромобил, който ще носи легендарната емблема GTI. Това вече е потвърдено от VW.
Новият GTI е базиран на концепта ID.2all. Никой не говореше за задвижване, но се знае, че електромоторът е един отпред, има LSD диференциал с ограничено приплъзване. Но това към днешна дата не е толкова важно, защото до серийната поява на модела има още три години.
Важното е, че този модел (и сега, и през 2026 г.) е първият, при който буквата „i” ще идва от intelligence (интелект, интелигентност). Не ни трябва много интелект, за да се сетим, че бъдещият ID.2 GTI ще предлага повече мощност от обещаните от VW 231 к.с. в серийния ID.2, който ще предхожда версията GTI.
И това не е единствената причина, поради която ще очакваме този модел с голямо нетърпение. Водачите ще могат да ползват новия GTI Experience Control на централната конзола, за да настроят кормилното управление, звука и електромотора на своя електрически GTI към типичните за конвенционалните GTI-ки характеристики. Ще се имитира дори и фалшиво качване на предавките.
Дизайнерът на ID.2all, Андреас Минд, казва, че е имал на ум GTI, когато е рисувал първия концепт. Затова и линиите на GTI са толкова атрактивни, а не изглеждат като насила създадени. Освен атрактивните форми и детайли, той е имал предвид и емблематичните първо и второ поколение на Golf. 20-цоловите джанти също напомнят за Golf и Scirocco от преди 40 години и повече. Има детайл и от скорошния GTI Clubsport. Всичко това само подсказва колко силни днес са ретроносталгичните настроения на клиенти и дизайнери.
Ретрото е застъпено и в интериора. Материалът за тапицерията се казва Jack-e, в Golf IV имаше тапицерия на име Jacky. Воланът доста прилича на този в оригиналния Golf GTI от 1976 г. Тъй като тук няма скоростен лост (селекторът е изнесен на кормилната колона), класическият елемент с топката за голф сега играе роля на контролер за GTI Experience Control върху централната конзола. От него могат да се регулират режимите на задвижване и изгледът на дигиталните дисплеи. Режимът Vintage прави дигиталното приборно табло да заприлича на това от Mk1 Golf. Променя се и видът на 12,9-инчовия централен таблет, за който VW казва, че е почти готов за вграждане в сериен модел.
Концептът идва с Head-up дисплей с добавена реалност, който може да проектира информация в челното стъкло, която да вижда и пътникът отпред.