Х ерберт Диес обяснява пред Bloomberg, че в днешно време лансирането на нови модели вече не е основната част от бизнеса. За да постигнат успех на пазара, тези модели трябва да бъдат ефективно интегрирани в цифровата екосистема и да бъдат постоянно свързани с Интернет, точно както е смартфонът. Превозът на хора и товари скоро ще се превърне в част от основните функции на автомобилите, както и разговорите по смартфона отдавна не са основното им предназначение.
Преходът от индустриална мощ към софтуерна сила ще е огромно предизвикателство пред автомобилните компании. Тези от тях, които объркат този преход, рискуват да последват съдбата на Nokia.
“Nokia вероятно е добър пример как подобна промяна може да се случи – ако не си достатъчно бърз, няма да оцелееш,” заявява Херберт Диес по време на виртуално интервю в главния офис на компанията във Волфсбург, състояло се седмица преди събранието на борда на директорите.
VW мисли, че до 2-3 години ще произвежда колкото Tesla
Най-интересната част от интервюто е свързана с процесите на преход, които за концерна са два. Първият е свързан с прехода към пълна или частична електрификация. Но вторият е по-важен, смята Диес.
“По-големият преход, пред който се изправя автомобилният свят, е фактът, че автомобилът все повече се превръща в софтуерно устройство, събиращо огромно количество данни от изкуствения интелект, поведението на водача, пътните условия, безопасността, на база на които се подобрява поведението на това устройство.”
“Предстои ни да вземем решение: ще се превърнем ли в доставчици на един вид черупка, каросерия, която след това се оборудва с компютър от трета страна, която управлява автомобилите, или ще успеем да превърнем това вълнуващо, ценно устройство в истинско Интернет устройство?”
Volkswagen: Tesla има по-добър софтуер и автономност
“Това са качества, които нямахме преди, които започнахме да изграждаме през последните няколко години, но все още има дълъг път пред нас.”
За постигането на горната цел всяка компания трябва да разполага със „своя собствена операционна система”. На създаването на този „автомобилен мозък” Диес гледа като на „най-важното състезание и повратна точка за нашата индустрия през следващите 5 до 10 години.”
Залогът на VW от $50 млрд. на електромобилите
Тук идва и въпросът за Tesla – дали американската компания е конкурент, или може да се превърне в потенциален партньор, имайки предвид доста приятелските отношения между Диес и Мъск.
“Смятаме, че Tesla е много важен конкурент, защото той (Мъск) наистина дърпа индустрията напред. Той е отправна точка за нас. Ако трябва да погледнем в нашето бъдеще и какво трябва да представлява автомобилът, той трябва да стане електрически и да се превърне в интернет устройство.”
“Имаме няколко предимства пред Tesla. Ако шофирате Porsche Taycan или e-Tron, вие получавате различен продукт, получавате истинско премиум качество. Искаме да се съревноваваме с Tesla и да се опитаме да се приближим до тях, а в някои области вероятно да ги изпреварим. Стане ли дума за пазарно лидерство, състезанието е все още отворено.”
Диес завършва с убеждението си, че „следващите две, три години ще са много положителни за Volkswagen group.
“Големият проблем ще е управлението на този преходен период. През 2024 и 2025 г., когато автомобилите наистина се превърнат в Интернет устройства и станат автономни на пътя се надявам, че ще сме взели правилните решения.”
Golf R идва с 320 к.с. и режим Drift