Следващата голяма цел: Батерии за електрички от рециклирани материали

Те вече се превръщат в атрактивна ниша в Китай

Мартин Дешев,
литиево йонни батерии

iStock

Б атериите за електрически автомобили са най-скъпият и сложен компонент за тези превозни средства, като са и същевременно най-токсичният. И опасният. И важният. Накратко, те са от съществено значение за електромобилите и като такива в момента има огромна надпревара кой ще направи възможно най-добрите батерии във всички аспекти.

И тъй като самата технология на батериите като цяло не е значително променяна от години, има огромен потенциал за нейното развитие в множество посоки, съобщава Autoblog. Освен това има и друг интересен пазар – използвани батерии. В тях има огромен брой компоненти, които могат да бъдат рециклирани и използвани за нови батерии.

Китай е сред страните с най-големи продажби на електромобили и това е така от доста време. Вече част от тях биват бракувани и изпълват автоморгите в страната. Батериите в тези електромобили се превръщат в желан и търсен актив от мнозина, което заформя цяла индустрия от търговци, фирми за рециклиране и дори брокери, които да осигуряват връзката между всички. Разбира се, има и сив сектор на всичко това, който се конкурира с официалните играчи, предлагайки по-ниски цени.

Според Асоциацията за пестене на енергия от електроника на Китай, около една пета от пазара вече е в ръцете на нерегулирани оператори за рециклиране на батерии. Причината за бързия ръст е, че официалните играчи трябва да инвестират около 15 млн. долара само за една поточна линия за рециклиране. А нерегулираните могат да заобикалят много от изискванията и да си спестят значителни суми.

Това обаче е проблем са страната и репутацията на рециклираните батерии, тъй като се губи доверието в тяхното качество и сигурност. „След като се позволи на повече от тези малки работилници да съществуват, повече ресурси ще отиват към мястото, където има най-големи печалби. Става като при дрогата“, коментира Жанг Юпинг, заместник-главен мениджър на GEM Co. – една от най-големите компании за рециклиране на батерии.

Рисковете за тези работилници са значителни. Те не спазват изискванията за безопасност и често дори не разполагат с достатъчно познания за батериите. Заводите за рециклиране имат специални системи от поточни линии, сложно оборудване за различните етапи на рециклиране, а служителите са снабдени със скъпа екипировка, за да са защитени, като по-голямата част от процеса е автоматизирана.

Анализатори отбелязват, че макар да има нужните закони и правила, които да задължават използването на регистрирани фирми за рециклиране, все още в страната има сравнително слабо налагане на тези изисквания. Липсата на сериозни санкции притеснява и официалните играчи. GEM например предлагат от 2025 г. използването само на фирми от официален бял списък да стане задължително изискване. Само така все по-голямата конкуренция в нишата ще може да бъде ползотворна за бранша и за страната като цяло.

коли автомобили електрически автомобил електромобили батерии на електромобили