П родажбите на нови електрически автомобили могат да достигнат 86% от всички до 2030 г., прогнозират от Rocky Mountain Institute (RMI), цитирани от InsideEVs. Анализаторите казват, че до края на десетилетието електрическите коли ще продължат да увеличават своите продажби много по-бързо от тези с традиционни двигатели или хибриди.
Световното търсене на коли с ДВГ е минало своя пик и ще е в „свободно падане“ през следващите години, смятат от RMI. Те изчисляват, че през 2020 г. 5% от всички нови продадени коли са били електрически. През 2021 г. са били 9%, а през 2022 г. – 14%.
Основната част от бума се движи от Китай и Северна Европа. Там е най-големият пазар на електромобили в света. На второ място е Норвегия, където 71% от продадените коли са електрички. В Китай е 27%, но очаквано това е равно на доста по-голям абсолютен брой автомобили, отколкото в Норвегия. Общо в Европа 20.8% от продажбите на нови коли са електрички за 2022 г., а в САЩ – 7.2%.
RMI очаква темпото на продажби на електромобили да се ускори през следващите години. Причини за това ще е поевтиняване на батериите, които от 2010% досега са с 88% по-евтини. Очакванията са, че през следващите години те ще поевтинеят още повече.
Към 2022 г. средната цена на kWh капацитет в една батерия е 151 долара. RMI очакват до 2030 г. сумата да се понижи с 60-90 долара. Същевременно плътността на батериите се увеличава средно с 6% на година.
Анализаторите изчисляват, че към момента електрическите автомобили вече са изравнили разходите по поддръжка спрямо колите с традиционни двигатели. До 2030 г. ще се достигне паритет и по отношение на продажната цена.
RMI допълват, че всичко това може и да не се реализира, като в голяма степен зависи от развитието на пазара и на регулациите. Промени в правилата, субсидиите, икономиката или други косвени фактори може да повлияят на пазара и да не позволят реализирането на прогнозата.