К итай, BMW Neue Klasse и новото Renault Scenic, това бяха трите основни акцента по време на завършилото преди десетина дни изложение в Мюнхен. Нашата медия бе там и използва случая, за да се срещне с двама мениджъри на Режията.
От думите им става ясно, че в момента погледът им е насочен към хибридите, които да изведат компанията до 2030 г., когато тя обяви, че ще продава само електромобили в Европа. Такъв е Espace, предлагащ до 620 км пробег на ток, но за момента той няма да се продава в България.
Затова аз поглеждам към Rafale, който също бе премиера на щанда на марката. В момента моделът е хибрид с 200 к.с., но идните месеци ще бъде показана и плъг-ин хибридна версия с 300 к.с. и задвижване на четирите колела, формула, от която Renault бягаше дълго време. Просто защото е скъпа. Но Rafale вече е автомобил от луксозната част на SUV сегмента, затова и заслужава тази конфигурация.
За мен PHEV е добра технология, тя предлага най-доброто от двата свята. Малко скъпа е, но е по-евтина от електромобила. Но условието е хората да зареждат плъг-ин хибрида”, казва Жил Льо Борн, Изпълнителен вицепрезидент инженерна част, Groupe Renault.
Задавам въпроса защо избягвахте плъг-ин хибрида досега, а залагахте само на HEV на Оливие Брос, директор инженерни проекти - Renault.
Видяхме, особено в Европа, след като паднаха субсидиите за плъг-ин хибриди в Германия, че обемът на продажбите започна да спада. Точно обратното, продажбите на хибриди буквално избухнаха. Затова вярваме, че хибридът дава плавен преход към пълна електрификация, докато плъг-ин хибридът остава скъп.”
Льо Борн е „отворен за всички технологии”. „BEV в малък автомобил – това очевидно е добро решение. Това и правим в R5 и R4, в Micra, очевидно е, че малките автомобили трябва да минат на ток.”
Но дали това е удачният вариант за всички автомобили? „За пътуване на дълго разстояние, трябва да сме отворени, защото големите батерии в автомобил с тегло 2,5 тона, хайде, момчета, това са много ресурси, които използваш за един автомобил. Затова тук PHEV може да е решение.”
Такава методология няма, не е взето подобно решение, но то е възможно. Льо Борн дава пример с AdBlue добавката за дизеловите двигатели. Ако такава не бъде долята, след като на таблото се изпише съответното съобщение, двигателят няма да може да стартира.
Подобен подход може да се приложи (теоретично) и за плъг-ин хибридите, ако не бъдат зареждани с ток на определени интервали. Чисто теоретично.
Такива проблеми Renault няма, защото залага основно на HEV. Скорошен анализ на S&P Global Mobility стига до извода, че обемът на хибридите ще се утрои в САЩ през следващите 5 години. Питам Оливие Брос дали Renault има подобен анализ за европейския пазар?
Да, имаме наш анализ за хибридния микс. Както знаете, вече лансирахме Clio, Captur, Arkana, наскоро Austral и Espace, както и Rafale. Тази система (E-Tech) ни позволява плавен преход към EV.”
Логичното продължение на темата е: електромобили. И тук ситуацията е ясна: след 7 години Renault ще продава само електрически автомобили в Европа.
Три са доставчиците на батерии за Renault, споделя Льо Борн. LG дава батериите за Megane и Scenic, а N Vision – за бъдещите R5 и R4.
Говорим за NMC батерии с ниско съдържание на кобалт. Искаме 400 км пробег за R5 от 52 kWh батерия в кола с дължина 3,7 м, затова трябваше да се придържаме към NMC. LFP не беше удачно решение за тази конфигурация.”
Третият доставчик е Velco, който ще осигури батериите за следващото поколение електрически автомобили Alpine.
Льо Борн отбелязва и нещо друго: „Dacia ще е последната, която ще остане на ДВГ”, визирайки това, че марката ще продължи да се продължи към ДВГ възможно най-дълго в Европа, това значи 2035 г.
Той казва, че е видял новия Duster още през април. „Много съм ентусиазиран”, казва по негов адрес Льо Борн. Казва и друго интересно по повод плановете на Dacia.
Първо имаме Duster, после Bigster, след това идва нов модел и накрая ново Sandero. Не казвам SUV, казвам нов модел.”
Продължаваме темата с Dacia. Инженерът споделя, че Групата ще се придържа към два основни задвижващи блока.
„Първият [за Dacia] е с 1,8-литров атмосферен 4-цилиндров мотор в хибридната система. Това е различно от 1,6-литровия мотор в Jogger. Правим това, за да увеличим въртящия момент, най-вече за Bigster, но и за Duster. Това е новият ни мотор. Вторият е познатият 3-цилиндров 1,2-турбо мотор. Всички мотори с Euro 7 ready, но въпросът е: какво е Euro 7? Ние не знаем. В края на септември трябва да чуем какви ще са промените, а в кроя на ноември Парламентът трябва да гласува. В момента ние не знаем какво е Euro 7.”