М артин Еберхард и Марк Тарпенинг основават Tesla преди 20 години. През 2008 г. на борда се качва Илон Мъск и поема руля. Две години по-късно двата титана и върли врагове, Toyota и General Motors, решават да прекъснат съвместната си дейност, което е шансът на Tesla да се сдобие със собствен завод.
И това се случа, Tesla купува завода New United Motor Manufacturing (NUMMI) във Фримонт, Калифорния. Toyota дори става партньор, но след това решава да се отърве от акциите си в Tesla, което вероятно е и една от най-големите й грешки въобще.
We produced our 4 millionth vehicle at Giga Texas today ✌ pic.twitter.com/YMxb4zX5WB
— Tesla (@Tesla) March 1, 2023
Да не задълбаваме в тази посока. През 2012 г. в производство влиза Model S, с което започва реалната история на моделите Tesla. Следващите 8 години са като влакче на ужасите, но с помощта на американската държава банкрутът е избегнат… многократно.
This week, we produced our 5 millionth car—thank you Tesla owners for your ongoing support!
— Tesla (@Tesla) September 16, 2023
Така стигаме до 2020 г., първата година, която Tesla завършва на печалба. От този момент досега все още имаше доста анализатори, които не вярваха, че Tesla ще успее да убеди хората, че електромобилът е по-добрата алтернатива на колата с ДВГ.
На 2 март 2023 г. Tesla обяви в Twitter, че е произвела 4-милионния си автомобил. На 17 септември дойде нова новина в същия канал: произведен е 5-милионният автомобил!
Простата сметка показва, че компанията е произвела 1 млн. автомобила за 200 дни. Това се равнява на 5000 бройки на 24 часа, 3,4 коли на минута. И това е още по-впечатляващо, имайки предвид факта, че Tesla се нуждаеше от 12 години, за да достигне първия си милион и 17 години, за да излезе на печалба.
А Tesla тепърва започва. Model 3 е обновен, Cybertruck има 2 млн. резервации, обмисля се нов процес на производство – с терапреси, които да правят шасито като една отливка, един детайл…