В края на миналата седмица Пекин потвърди, че ще въведе контрол върху износа на изцяло електрически автомобили, ход, за който се твърди, че е продиктуван от опасения у дома относно интензивната ценова конкуренция и от оплаквания в чужбина относно качеството на китайските автомобили.
Правителството иска по-строги правила за износ, за да гарантира и подходяща следпродажбено обслужване, което означава, че износителите ще се сблъскат с по-голям контрол през следващите месеци и години. Новите правила за лицензиране са планирани да влязат в сила на 1 януари 2026 г.
От тази дата Министерството на търговията казва, че автомобилните производители и други оторизирани компании ще трябва да кандидатстват за експортни лицензи, подобно на системата, която вече е въведена за хибридни автомобили и такива само с ДВГ, произведени в Китай и продавани в чужбина. Твърди се, че длъжностните лица са все по-разочаровани от неоторизирания износ, изпращащ автомобили в чужбина без необходимата следпродажбена поддръжка.
Както съобщава CBT News, лошото обслужване и липсващите мрежи за поддръжка могат да оставят клиентите без изход и да подкопаят репутацията на марката. Ситуацията също така засилва ценовата война на няколко чуждестранни пазара, създавайки нестабилност за местните производители.
Според директора за политическите изследвания в Китайския изследователски център за автомобилни технологии е важно китайските автомобилни марки да следват примера на традиционните производители и да стандартизират експортните процеси и да повишат качеството. Надеждата е, че това ще изгради по-дългосрочно доверие в автомобилите, изнасяни от Китай.
Времето на тези нови мерки не е случайно. Ходът идва малко след като Китай официално се утвърди като най-големият износител на автомобили в света, изпреварвайки Япония. И растежът не показва признаци на спиране, както отбелязва South China Morning Post.
Генералният секретар на Китайската асоциация за леки автомобили, Цуй Донгшу, смята, че в рамките на пет години страната може да изнася до 10 милиона превозни средства годишно за задгранични пазари.
В самия Китай местните марки биха могли да продават 30 милиона превозни средства годишно благодарение на огромното население на страната. В момента в Китай има около един автомобил на 1000 души, цифра, която подчертава колко много място остава за растеж. Контрастът е рязък в сравнение с Европа, където през 2020 г. е имало 641 превозни средства на 1000 души, или Съединените щати, където броят им е достигал 860.