А втомобилният пазар изглежда кардинално различен днес от този преди само три години. Между засегнатото от пандемията производство, възходът на електромобила и промяната на клиентските навици, производителите трябва да правят много повече от преди, при това с по-малко налични лостове.
Например, все повече клиенти навлизат на пазара на луксозния пазар след пандемията. Макар това да изглежда като нещо много добро за производителите – тези автомобили са по-скъпи и с по-голям марж на печалбата – сегментът все още съставлява 20% от общия пазар. Но въпреки тази цифра, за въпросната 1/5 от пазара се борят 22 марки, докато за останалите 80% от пазара се борят 27 марки, разликата в броя на марките е минимална, в тази на пазара – огромна.
Допълнително напрежение върху компаниите налагат нарастващите инвестиции в производството на електрически автомобили. S&P Global предвижда, че до 2026 г. на пазара ще има над 200 електрически модела. Другото предположение е, че предлагането на хибриди и EV ще се изравни през 2027 г., а предлагането на конвенционални автомобили и EV – през 2028-2029 г. Оттам насетне предлагането на електрически коли ще се увеличи главоломно, а това на хибриди и на коли само с ДВГ ще спадне драстично. Последното предположение касае американския автомобилен пазар.
През 2018 г. средните продажби на модел в САЩ възлизат на 49 000 бройки. До 2027 г. тази цифра се очаква да спадне до 36 000, тъй като производителите се опитват да продават електрически, хибридни и конвенционални модели с ДВГ, за да задоволят различните вкусове на клиентите. Успокоението на компаниите за момента е, че поне засега потребителите също изглеждат нащрек. В седем от 10 случая електромобилът влиза в семейния гараж, но без измества конвенционалния модел с ДВГ.
Лошата новина за производителите е, че марките на всеки автомобил в този гараж е по-малко вероятно от всякога да са еднакви. Отчасти защото електромобилите помагат на фирмите да правят завоевания, отчасти защото толкова много марки се конкурират в луксозното пространство, отчасти защото лизинговите проценти са по-ниски от всякога, а също и защото пандемията ерозира лоялността на клиентите, 53% от купувачите смятат себе си за бранд номади през 2022 г. От тях около 60% се очаква да сменят марката следващия път, когато закупят автомобил.
Това поставя производителите в трудна позиция. Тъй като лоялността към марката е ниска, те трябва да се борят повече от всякога за продажби. Въпреки това, с повече автомобили на пазара, те разполагат с по-малко пари на бройка, за да рекламират тези модели.
S&P Global смята, че в резултат на това производителите ще трябва да се насочват към купувачите по-директно и точно от всякога. Те ще се нуждаят от повече данни от всякога за потенциални купувачи и ще трябва да анализират тези данни по-внимателно, за да се насочат към правилните домакинства.