И лон Мъск е цар на популисткото говорене: ако някой се хване – супер, ако нищо от обещаното не се сбъдне – няма проблем, никой не му търси обяснение. Тази формула работи страхотно за политици по целия свят, защото всички останали си мълчат. Работи чудесно и за милиардера, който трудно спазва обещанията си. Питайте десетките хиляди, които са си поръчали Tesla Roadster, а преди дни той им се извини и каза, че Roadster не е важен модел, затова ще го произведат... някой ден.
Сега за Мъск е по-важно да убеди слушащите го, че Tesla е на верния път. Той изуми инвеститори и анализатори, пише Reuters, с твърдение за скок на продажбите на марката с до 30% догодина. Това щяло да стане благодарение на нов, по-евтин модел и на база ентусиазма за автономното управление. Но изпълнението на това обещание би изненадало голяма част от „Уолстрийт“.
Но очевидно, въпреки скептицизма, все още има кой да се хване на тази кука, при това не да се хване, а направо да я налапа, защото прогнозата на Мъск доведе до най-големия скок в акциите на Tesla от май 2013 г., когато компанията отчете първата си тримесечна печалба.
Мъск е изправен пред слабо търсене на малката и остаряла гама на Tesla, глобално забавяне на растежа на продажбите на електромобили и нарастваща конкуренция на ключови пазари като Китай и САЩ.
Неговата прогноза за 20-30% растеж, след незначителен скок през тази година, е приблизително двойно повече от това, което „Уолстрийт“ очаква. Deutsche Bank, след прогнозата на Мъск, прогнозира 12% ръст през следващата година, дори с нов модел под $30 000 и обновен Model Y. Анализаторите на RBC поддържат прогнозата си за 13% ръст.
„Едва ли има анализатор навсякъде по света, който да се съгласи с 20% ръст на компанията през следващата година" дори и с модел с по-ниска цена, каза Сам Фиорани, вицепрезидент на аналитичната фирма AutoForecast Solutions.
Международната агенция по енергетика изчислява, че глобалните продажби на електромобили ще нараснат с около 23% до 17 милиона тази година, което е спад от ръста от 35% миналата година и над 50% ръст през 2021 г.
Докато митата на САЩ вероятно ще държат китайските модели далеч от основния пазар на Tesla, играчи, включително китайския BYD доминират на своя вътрешен пазар и са насочени към Европа. Американските производители се опасяват, че ще бъдат подбити от цените в Китай, а фокусът на следващия модел на Tesla е неговата сравнително ниска цена.
Очакванията в САЩ са заемите за автомобили да поскъпнат въпреки намаляването на лихвените проценти. Това ще се влоши, ако Доналд Тръмп стане президент на САЩ и намали данъчните стимули за купувачите на електромобили, които са до $7500 на кола.