Как производителите коригират плановете си за продажби на EV

Намаленото търсене на EV накара компаниите да променят стратегиите си за масовото навлизане и продажби на електромобили

Пламен Георгиев,
зарядна станция електромобили

iStock

А втомобилните производители отменят (или забавят) плановете си за масивна електрификация на автопарковете си, тъй като купувачите избягват електромобилите поради високите им начални цени и притесненията, свързани с пробега, инфраструктурата и времето за зареждане.

Ето кои и как производителите смекчиха очакванията и стратегиите си в хронологичен ред, започвайки с последните промени в тази посока, събрани от Automotive News:

Toyota

Toyota  снижава плановете си за производство на електрически автомобили до 2026 г. с една трета, съобщи бизнес всекидневникът Nikkei на 6 септември. В отговор на доклада Toyota заяви, че няма промяна в намерението й да произвежда 1,5 милиона BEV годишно до 2026 г. и 3,5 милиона до 2030 г. В него обаче се казва, че цифрите не са цели, а референции за акционерите. През следващите три години Toyota и Lexus планират да добавят 10 нови BEV, включително модели на нова платформа и други на усъвършенствани версии на текущата e-TNGA архитектура.

Volvo

На 4 септември шведската марка се отказа от целта си да премине изцяло на електрическа гама до 2030 г. и заяви, че очаква към тази дата да продължи да предлага и някои хибридни модели. Целта е 90-100% от продадените автомобили до 2030 г. да бъдат BEV или плъг-ин хибриди, докато до 1% ще бъдат така наречените меки хибриди.

Volkswagen

Компанията не е променила целите си през 2030 г. BEV да съставляват 70% от продажбите в Европа и 50% в САЩ и Китай, въпреки многократните предупреждения за забавяне на търсенето. Въпреки това, нейният групов технологичен ръководител Томас Шмал каза през август, че плановете на VW за нови заводи за батерии не са фиксирани и зависят от търсенето на EV.

Ford

През август Ford намали дела на планираните годишни капиталови разходи, предназначени за BEV, до около 30% от 40%, като се има предвид нарастващият акцент върху хибридите, и заяви, че „убива“ планирания 7-местен електрически SUV и отлага нова електрическа версия на своя най-продаван пикап. През май американската компания заяви, че преосмисля плана си да продава само изцяло електрически автомобили в Европа до 2030 г., тъй като продажбите на EV не успяват да се повишат в региона.

Porsche

Премиум марката през юли омекоти амбициите си за EV, заявявайки, че може да постигне предварително обявената си цел от 80% изцяло електрически продажби до 2030 г. само ако търсенето и развитието в сектора на EV го оправдаят.

Renault

В началото на 2022 г. главният изпълнителен директор Лука де Мео каза, че всички продажби на марката Renault в Европа ще бъдат изцяло електрически до 2030 г., но две години по-късно целта беше променена, когато главният изпълнителен директор на марката Фабрис Камболив каза пред Automotive News Europe, че Renault вижда двойна стратегия за предлагане на BEV и автомобили с ДВГ за следващите 10 години, следователно след 2030 г.

General Motors

През юни GM намали прогнозата си за производство на BEV за 2024 г., а през юли отказа да повтори прогнозата си за производство на 1 милион BEV в Северна Америка до края на 2025 г.

Mercedes-Benz

Немската премиум марка каза през февруари, че продажбите на електромобили, включително хибриди, ще съставляват до 50% от общия микс до 2030 г., пет години по-късно от прогнозата му през 2021 г. Компанията също така забави плановете си за производство на батерии, тъй като търсенето на електромобили не нараства.

Bentley

Bentley имаше за цел да създаде изцяло BEV гама до 2030 г., но през март тогавашният изпълнителен директор Адриан Холмарк каза, че планът е бил отложен, за да се съсредоточи повече върху плъг-ин хибридните модели.

Aston Martin

През февруари британската марка заяви, че очаква да пусне първото си ново поколение BEV през 2026 г., една година по-късно от предишни планове за следващата година.

автомобилни марки електрификация стратегия електромобили