Hyundai показа на BMW как се прави холограмно предно стъкло

Компанията демонстрира първия действащ прототип в реален автомобил

Мартин Дешев,
холограма стъкло Hyundai

Hyundai Mobis

И зложението CES 2025 в Лас Вегас се превърна в битка между автомобилните производители и тяхното желание да ни покажат новите си авангардни технологии. BMW и Hyundai влязоха в съревнование за доста футуристично звучаща технология – холограмно предно стъкло.

BMW показа почти готовата серийна версия на Panoramic iDrive. Това е новата версия на iDrive, която съчетава собствена операционна система и голям хедъп дисплей, който превръща цялата долна част на предното стъкло в екран. Той се изобразява върху черен фон и данните са видими за всички пътници.

На практика част от предното стъкло се превръща в дисплей, който може да се персонализира от водача и да показва различни уиджети и данни. Освен това над него може да се добави и BMW 3D Head-Up Display. Това е втори хедъп, който ще показва 3D визуални елементи пред очите на шофьора – например за навигацията.

Отговорът на Hyundai Mobis дойде още по време на CES 2025 и компанията подчерта, че това е първият „холограмен дисплей за предно стъкло“ и е „напълно различен от традиционните екрани“. Hyundai Mobis казва, че техният холограмен екран е напълно прозрачен и не се нуждае от допълнително устройство, т.е. всичкото съдържание ще бъде показвано директно на стъклото, без други екрани по таблото.

„Това е единствената технология, която използва цялото предно стъкло за екран“, допълва компанията. За целта е добавено специално покритие върху стъклото, което променя движението и отразяването на светлината и позволява прожектирането на изображения и видео. Има и режим за поверителност, т.е. шофьорът да не вижда изображенията пред пътника и обратното. Дисплеят е видим само отвътре, а отвън изглежда като обикновено стъкло.

Покритието може да се разполага навсякъде върху стъклото и дава множество възможности за персонализация и интерактивност. Например да има зони, които показват видео от камерите по автомобила, зони за уиджети и инфотейнмънт, зона за данни от смартфона и др.

Работещ прототип на технологията е инсталиран в Kia EV9. Сега компанията преминава към подготовка за масово производство, което може да започне в началото на 2027 г. Тя прогнозира голяма популярност на технологията и очаква, че до 2030 г. пазарът на холограмни дисплеи може да достигне 7 млн. броя.

коли автомобили технологии