П рез 2024 година пазарът на нови автомобили в България порасна с близо 16% и достигна нива от близо 50 000 на годишна база. Това прави изминалата година втората най-добра относно продажбите на нови автомобили в най-новата история на страната.
За съжаление автомобилната индустрия е може би единствената в България, която все още не е стигнала нивата от 2008 година.
Липсата на държавна стратегия и амбиция за подобряване на автомобилния парк в страната са основен фактор.
Пазарът на мотоциклети и мотопеди също е във възход с ръст от 23%, докато продажбите на камиони (N2+N3) са се понижили с около 22%.
Асоциацията на автомобилните производители (ААП) вярва, че няколко са факторите за този ръст въпреки липсата на държавна политика:
Потребителите все повече са наясно, че дългосрочно покупката на нов автомобил пести пари;
Новите автомобили са много по-сигурни по отношение на пасивната и активна безопасност;
Новите автомобили са много по-икономични и функционални;
Не на последно място проведеното Автомобилно изложение в София, което беше и най-голямото в Европа за 2024 г. по отношение на показани марки.
Перспективите за 2025-а и след това остават позитивни. България е в добра позиция бързо да достигне средноевропейските нива на проникване на електрически и плъг ин хибридни автомобили.
По отношение на зарядна инфраструктура, страната е в челото с отлично съотношение на публични зарядни станции към електрически парк.
ААП ще продължи да работи в няколко основни посоки като сред приоритетите са:
Дигитализиране на регистрациите на ППС;
Промяна в катагериите за управление на ППС; водачите, притежаващи категория В, да могат да управляват превозни средства, задвижвани от алтернативно гориво, чиято максимално допустима маса е по-голяма от 3500 кг., но ненадвишаваща 4250 кг.; и да могат да управляват мотоциклети до 125 см3.;
Промени в средата за покупка на нови електрически и плъг ин хибриди;
Създаване на автомобилен регистър, съдържащ информация за всяко новорегистрирано ППС, за периода на неговата експлоатация;
Промени, свързани с действия, манипулиращи километража на МПС;
Обновяване и подмладяване на автомобилния парк;
Диалог с институциите, имащи отношения към пътната безопасност, замърсяване и транспорта в България относно предизвикателствата на България и нуждата от трансформация.