А мериканската компания Recurring Auto сподели интересни резултати от анализ на състоянието на батериите на повече от 12 500 електрически автомобила Tesla, произведени през последните пет години.
Противно на общоприетото схващане за последствията от честите посещения на терминали за бързо зареждане, които уж допринасят за ускореното разграждане на тяговата батерия, отслабвайки способността й да поддържа заряд през годините, резултатите от проучването разкриват, че зареждането на DC станция практически няма ефект върху състоянието на батерията.
Съдейки по графиките, отразяващи състоянието на батериите, които в 90% от случаите зареждат основно от бързи зарядни станции (синята линия), техният капацитет остава практически непроменен през годините в сравнение с батериите на онези електрически автомобили, които собствениците зареждат у дома на станции с променлив ток (зелената линия). Автомобилите са различни, но разликата в степента на деградиране е минимална и след хиляди цикли на зареждане графиките, отразяващи състоянието на батериите, се пресичат многократно.
Резултатите от проучването потвърждават, че системите за управление на температурата и напрежението на батерията, върху които работят производителите на електрически автомобили, ги предпазват от влошаване при редовно използване на станция за бързо зареждане. Въпреки това, външни фактори като изключително високи и ниски температури, уви, все още влияят негативно на пробега.
За да се гарантира, че батерията в електромобил издържа възможно най-дълго, производителите препоръчват използването на вградени функции за предварително подгряване и планиране на зареждането, които активират същите системи за контрол на температурата и напрежението, като довеждат ключовите елементи на тяговата батерия до оптимално състояние, преди да се свържат към конектора за зареждане.
Друг съвет: избягвайте зареждането с постоянен ток при много ниски или много високи нива на заряд - това поставя допълнителен стрес върху батерията.