С лед като Турция започва производството на първия си собствен електромобил, сега идва ред на Полша да обяви, че планира да направи същото чрез държавната ElectroMobility Poland. Плановете са електрическите Izera SUV и хечбек да бъдат насочени към бюджетния пазар, като се очаква да видим първия модел през 2023 г.
Сега става ясно, че китайската Geely Automobile Holdings ще снабдява ElectroMobility Poland (EMP) с модулна електрическа платформа, която ще застане в основата на гамата на Izera.
Izera
Izera е ключов елемент в опита на Полша да ускори прехода към електрическа мобилност, за да помогне на автомобилния си сектор да настигне регионалните си конкуренти Чехия и Словакия.
За сериозността на намеренията говори и държавното участие с 5 млрд. злоти ($1,3 млрд.), които ще се инвестират в двата електрически модела. Надеждите са те да привлекат повече световни производители към Полша.
Производството на авто части съставлява 11% от индустриалното производство и 4% от БВП в Полша, което е много по-малко в сравнение със Словакия, Унгария и Чехия, където на автомобилния сектор се пада повече от 1/3 от индустриалното производство.
Но във Варшава смятат, че преходът от ДВГ към електромобили може да даде възможност на страната да намали разликата.
След като вече е ясен доставчикът на платформата, дизайнът ще е дело на Torino Design.
Много опитна, но сравнително евтина работна ръка помогна на Чехия, Словакия и Унгария да се превърнат в инвестиционни и производствени хъбове за световни производители от ранга на VW, Audi, Mercedes-Benz, Kia и др.
Полша вече даде огромни държавни субсидии, за да привлече азиатските гиганти в производството на батерии LG Chem и Guotai Huarong, за да заздрави позициите си в индустрията.
През 2016 г. полското правителство обяви, че планира да има 1 млн. електромобила по пътищата си през 2025 г. Единственият шанс това да стане е поляците да се доверят на родната Izera, която трябва много бързо да започне да се произвежда, защото към момента в Полша има около 15 000 електромобила.