К олко екологично чисти са електромобилите? Тема, която винаги е поляризирала мненията на поддръжниците и противниците на електромобилите. По нея е изписано много, направени са много проучвания, но още едно никога няма да навреди.
Ново германско проучване установява, че в течение на жизнения цикъл (200 000 км), електрическите автомобили са много по-чисти от своите бензинови и дизелови аналози, макар да стартират своя живот с по-голям екологичен дълг, който оставя много възможности за подобрение.
Всичко това са факти, които са известни. Немското независимо проучване казва, че начинът на добив на металите и последващото им обработване, необходимо за батериите, стои в основата на това замърсяване, което се пише на сметката на електромобилите още преди да са изминали първия си километър.
Проучването стига до заключението, че един електромобил се нуждае от 90 000 км пробег, за да нулира дълга си към природата. След това става много „по-зелен” от конвенционалните модели.
Точният жизнен цикъл на автомобилите зависи от множество фактори – производствен завод, енергиен микс в производството на автомобила и компоненти, както и задвижваща система, използвана на пътя, а също и енергията за зареждане”, казва д-р Йоаким Дамаски, председател на VDI Gesellschaft Fahrzeug, германски инженерна асоциация.
“EV и хибридните автомобили стартират с екологично бреме заради голямата нужда от материали за производство на задвижващата им технология, тъй като производството на батерията все още се извършва почти ексклузивно в Азия.”
С течение на жизнения си цикъл обаче електромобилите стават по-чистият вариант за превоз. След 200 000 км EV ще е отделил 24,2 тона CO2 емисии. За сравнение, един дизелов автомобил ще е отделил 33 тона, което е с над 36% повече.
Анализът на VDI е положителен и за екологичността на хибридите. Според организацията за същия период от време се очаква плъг-ин хибриден автомобил да отдели 24,8 тона CO2, само с 0,6 тона повече от EV.
Въпреки че това прави електрифицираните превозни средства по-добрият вариант, от екологична гледна точка оставя много място за подобрение. Например, ако EV се захранва само с електричество от изкопаеми горива, може да отнеме дори 160 000 км, за да стане по-екологично от кола с ДВГ.
Трябва да разгледаме емисиите парникови газове от производството, продължителността на живот и утилизацията в оценката на жизнения цикъл“, каза Дамаски. „Следователно имаме нужда от повече производство на батерии, произведени в Германия, по-добро рециклиране на батерии и бързо разширяване на възобновяемите енергийни източници.“
VDI има седем препоръки за транспортната индустрия. Първо, асоциацията подчертава значението на зелената електрическа мрежа. Второ, производството на батерии за електромобили трябва да натоварва по-малко околната среда и местното им производство ще помогне за това, както и рециклирането им. Освен това е оптимистично настроена относно използването на-горива и насърчава разгръщането на PHEV. И накрая, VDI препоръчва подобряване на инфраструктурата за железопътен транспорт за градските райони.