Е вропейските автомобилни производители излязоха на Автомобилното изложение във Франкфурт с пълния си потенциал, като някои дори дадоха гръмки обещания. BMW обеща 13 изцяло електрически модела до 2023 г., а Mercedes заяви: до 2039 г. нашата моделна гама ще е CО2 неутрална!
Но едно трябва да е ясно, призна го и Greenpeace: делът на автомобилите в общото замърсяване на планетата съставлява едва 9%!
На този фон Карлос Тавареш, упълномощен от своите колеги и конкуренти, застана пред медиите и заяви, че индустрията вече не трябва да бъде критикувана за липса на действия, след като вече клиентите могат да открият автомобил с нулеви вредни емисии при всеки производител.
А дебютът на Volkswagen ID.3 бе водеща новина във всички германски медии, като дори и британските специализирани журналисти се изказаха повече от ласкаво за модела, определен като новото начало за концерна.
Но готовността на индустрията е едно, на ход са клиентите, които трябва да предпочетат новата технология.
"Наличието на електрическите автомобили в шоурумовете няма да е достатъчно,“ заяви босът на PSA Group. „Свободата на придвижване е фундаментална за нашата демокрация.“
Еколози посочиха с пръст „най-мръсните” производители
Това е електромобилът за масите: Volkswagen ID.3
Високите цени, ограниченият пробег и недостатъчната зарядна инфраструктура задържат търсенето на електромобили на много ниски нива в Европа. Продажбите на електрически коли мръднаха незабележимо нагоре през първите шест месеца на годината, като чистите електромобили съставляват 1,5% от автомобилния пазар в ЕС. Плъг-ин хибридите добавят още около половината от този процент.
Критиките към транспортния сектор бяха изключително силни през изминалите две години. Те бяха насочени към неспособността на индустрията да намали CO2 отпечатъка върху природата. Спадът на продажбите на дизелови коли, както и резкият скок в продажбите на SUV модели доведе до това, че дългогодишната тенденция на спад на емисиите CO2 приключи, след като миналата година бе отчетен скок с 2 грама в индустрията: 120,4 грама на километър.
Така се стигна до решението на Европейския парламент да изиска от производителите драстичното намаление на вредните емисии с 37,5% до 2030 г. Това значи, че индустрията трябва да снижи отделяните вредни емисии на моделната си гама до 60 г/км, в противен случай всяка компания ще бъда подложена на сериозни глоби.
Ако през 2021 г. индустрията е все още на нивата от 2018 г., то тя ще трябва да плати грубо около $40 млрд.
75 млрд. евро за трансформация на немския транспорт
Това е електрическата бъдеща алтернатива на Mercedes S-Class
Новите норми, приети от ЕП налагат нови решения.
Босът на Volkswagen Херберт Диес предупреди, че базовият VW Up! (дълъг едва 3658 мм) e достигнал точката, от която той няма да може да отговаря на новите екологични стандарти през 2025 г.
Единственото решение, смятат австриецът, е лансирането на изцяло електрически и плъг-ин хибридни модели. Диес дори помоли за разбиране лидера на екологичната група, която бе организирала протести по време на салона във Франкфурт, тъй като Volkswagen продължава да се издържа от конвенционалните автомобили. Както и всички останали.
"Планираме да електрифицираме 50% от гамата ни през следващите 10 години, което е огромно предизвикателство, затова е нечестно да се казва, че усилията ни са само смокиново листо,“ отговори Диес на обвиненията, че компанията му не прави достатъчно.
Но лансирането на електрически коли не е достатъчно. Индустрията изчислява, че ще се нуждае от около 2,8 млн. зарядни точки до 2030 г. В момента броят им е 145 000, като ¾ от тях са разгърнати в четири от 28-те държави в ЕС – Германия, Великобритания, Франция и Холандия.
761 к.с., 2,8 сек до 100 км/ч и 450 км на ток: това е Porsche Taycan
3008 GT Hybrid4 е най-мощното серийно Peugeot
Интересно е, че някои представители на бранша смятат, че специална данъчна политика ще насърчи купуването на електромобили. Търговският директор на Mercedes-Benz Брита Сийгер смята, че данъчното отежняване на един сегмент може да даде тласък на друг, като това „ще помогне на клиентите да вземат решение до направят промяната.“ Силно и смело мнение предвид факта, че нито един концерн в момента не може да се похвали с печалба от продажбата на електромобили. А босът на Porsche заяви, че Taycan ще излезе на печалба през 2021 г.
На всичкото отгоре в момента в ЕС се води политика, която да доведе до гласуването на предложение, което иска до 2050 г. автомобилната индустрия да е СО2 неутрална!
"Няма алтернатива,“ заяви Ханс Михаел Пиех, неизпълнителен директор на борда на Volkswagen Group и голям акционер, имайки предвид електрификацията на индустрията. "Нито за нас, нито за конкурентите ни.“