Челен сблъсък: стремежът на Байдън към EV срещу детройтските машини за пари

Администрацията на Байдън иска до 2032 г. делът на EV от общите продажби да е 67%. Но това желание се подкрепя само от Tesla и екологичните организации. А избори предстоят…

Пламен Георгиев,
Джо Байдън

, Ford

Президентът Байдън пред електрическия Ford F-150 Lightning

А дминистрацията на Байдън и автомобилните производители са на финалната права на преговорите относно амбициозните нови правила за ускоряване на електрификацията.

Белият дом може да стартира предложените от Environment Protection Agency (EPA) регулации най-рано март, които биха наложили драматично намаление на емисиите СО2. Администрацията иска постигане на пазарен дял от 67% за електромобилите в общия микс на продажбите към 2032 г. (и 100% към 2035 г.). Миналата година той е бил 8%.

Но General Motors, Ford и Stellantis казват, че не могат да направят този преход толкова бързо и на печалба, защото моделните им гами са доминирани от тежки пикапи и SUV, пише autoblog,com, позовавайки се на анализ на Reuters.

Профсъюзът United Auto Workers, представляващ около 146 000 работнити, даде своята подкрепа за преизбиране на Джо Байдън на изборите тази есен. Но профсъюзът е казал на администрацията, че походът към EV поставя работните места под риск.

Преди това индустрията прие целта на администрацията за 50-процентен дял на EV спрямо конвенционални автомобили през 2030 г., но сега се противопоставят на стремежите на ЕРА.

Политиката на Джо Байдън може да му попречи да бъде преизбран. Мичиган, дом на хиляди членове на UAW, които правят пикапите и SUV-овете на Голямата тройка, е с особено голяма тежест за спечелването на Белия дом.

А Доналд Тръмп използва електромобилите като основен коз в своята кампания. Той ги определя като измама-убиец на работни места. Бившият президент смята също, че EV са капитулация пред Китай.

Тук на сцената излизат и тримата детройтски мускетари, които открито заявяват своето неодобрени на подготвените от агенцията промени, изискващи още по-бърза електрификация. Тяхното становище е, че това е непостижимо, ще загубят огромни средства и много работни меса ще бъдат поставени под угроза.

Тук не трябва да забравяме, че всеки от големите има своите планове за електрификация, макар те да бяха регулирани. Но проблемът за детройтската тройка е, че те продължават да разчитат на средноголеми – и големи SUV и пикапи. Тази автомобили съставляват 46% от продажбите на GM и 59% от продажбите на Ford през миналата година.

Пикапи, SUV и кросоувъри общо правят 79% от продажбите на пътнически автомобили в САЩ. През 1975 г. съотношението е било точно обратното – 80% от продаваните леки автомобили са били седани.

Детройтските производители днес са с най-високия среден разход на гориво спрямо основните 14 автомобилни производителя на пазара в САЩ. Това е така, защото развитието на бензиновия двигател бе неутрализирано от предлагането на все по-големи и по-мощни автомобили.

Желанието на администрацията към момента не изглежда постижимо.

Преди време GM нарече хибридите пилеене на ресурси. През февруари Мара Бара, изпълнителен директор на GM, заяви, че концернът работи по плъг-ин хибриди за САЩ.

Ford и GM имат проблеми с продажбите на своите електрически пикапи. През януари Ford съкрати производството на F-150 Lightning на една работна смяна (плановете бяха да се мине на три). GM пък е продал една 461 броя от Silverado EV през миналата година.

САЩ Джо Байдън Ford General Motors