Н овината, че BYD ще строи завод в Турция не е изненада. Писахме вече по темата, но сега излизат още подробности. Китайците вече са в процес на преговори с доставчици на авточасти в цялата страна, според Алберт Сайдам, президент на Асоциацията на автомобилните доставчици (TAYSAD).
Планираният завод и център за научноизследователска и развойна дейност на BYD е първата чуждестранна инвестиция в турския автомобилен сектор от 27 години. Тя ще е на стойност $1 млрд., като очакванията са заводът да заработи още през 2026 г.
Притесненията на на Турция бяха, че китайският производител няма да работи с турски доставчици и че приносът на тази инвестиция към турската икономика ще бъде ограничен. Но горната информация от Сайдам би следвало да успокои властите. Нещо повече, очаква се BYD да произвежда и части за своите автомобили, като седалки, в завода, който ще изгради в западната провинция Маниса.
Сред тях [компаниите, с които са водени преговори] има местни доставчици на седалки, пластмаси, ламарина, форми и гуми. Противно на спекулациите, те търсят начини да работят с компании в Турция“, казва Сайдам.
Предвижда се строителната фаза на проекта да започне през 2025 г. след получаване на необходимите разрешения и одобрения и да приключи до края на същата година или първото тримесечие на 2026 г.
Инсталирането на машини и оборудване в завода се очаква да започне през последното тримесечие на 2025 г., а производството вероятно ще започне през първото тримесечие на 2026 г.
Според информацията, съдържаща се в приложението EIA, BYD Türkiye Otomotiv ще произведе 200 000 хибридни и електрически автомобили.
Планираният проект ще наеме средно 2500 души по време на фазата на строителство и общо 12 000 души на три смени по време на фазата на експлоатация.
По-рано този месец министърът на индустрията и технологиите Мехмет Фатих Качир каза, че Türkiye е в тесни преговори с китайския автомобилен производител Chery за инвестиция и е достигнала финалните етапи на процеса.