Защо EV индустрията говори за „черна маса”

Причините са няколко, но вероятно основната е, че в един тон батерии има метали на средна стойност $10 000

Пламен Георгиев,
рециклиране

iStock

О пределението “black mass” е буквално описание на междинния продукт от рециклираните или на батерии от електромобили, или на скрап от заводите за батерии. Това е тъмен, прахообразен коктейл от метали като литий, кобалт и никел, който се очертава като доста скъпа стока.

Интересът към рециклирането на батерии нараства, тъй като световната EV индустрия се разраства, а производителите и западните правителства се стремят да изградят вериги за доставки, които да заобикалят Китай.

Трима анализатори на пазара - Benchmark Mineral Intelligence, Fastmarkets и S&P Global - започнаха редовни оценки на цените на материала от април.

През май Glencore разкри плана си с канадската фирма за рециклиране Li-Cycle да преработват черна маса в Сардиния, Италия. BASF очаква да произвежда черна маса в Германия през следващата година. Миналата седмица филиал на Mercuria Energy Trading се договори за съвместно предприятие с рециклираща компания в САЩ, което да помага в продажбата на черната си маса по целия свят.

Металният прах се получава от раздробени и смлени батерии или батерийни клетки, извличане на нежелани елементи и след това рафиниране на остатъка. Към момента заводският скрап, резултат от производството на батерии, съставлява по-голямата част от входящия материал.

Рециклираните материали ще представляват 15% от световното предлагане на литий, 11% на никел и 44% на кобалт до края на това десетилетие, според оценки на S&P Global Commodity Insights.

Нарастващата популярност и подобрената производителност на LFP батериите спомага за намаляване на разходите и стимулира навлизането на електромобили. Но химичният състав на LFP батерията е по-малко привлекателно предложение за рециклиране.

Рециклирането на LFP клетки трябва да бъде евтино, тъй като - без никел или кобалт - пазарната им стойност обикновено е по-ниска.

При последните цени никел-кобалт-мангановите батерии съдържат метал на средна стойност от около $10 040 за всеки тон клетки, според Fastmarkets. Материалите, базирани на LFP химичен състав, имат много по-ниска стойност от $3935 на тон, но могат да бъдат по-скъпи и технически предизвикателни за обработка в черна маса. Това означава по-ниска печалба за рециклиращите.

Източник на статията: autonews.com

черна маса рециклиране