К огато говорим за премиум автомобили, е трудно да не споменем марките, които доминират пазара от години. Това са Audi, BMW и Mercedes, разбира се. През годините лидерството периодично се сменяше, като екологичният преход отново промени баланса.
Заговорим ли за електрически автомобили, BMW е малко пред конкурентите си. Достатъчно е да се каже, че през 2024 г. базираната в Мюнхен компания е продала повече задвижвани от батерии автомобили, отколкото Mercedes и Audi взети заедно.
Това постижение носи със себе си и други предимства. Франк Вебер, ръководител на отдела за развитие на баварския производител на автомобили, коментира пред Automotive News Europe, че благодарение на постигнатите продажби, BMW едва ли ще трябва да купува кредити, за да компенсира излишния CO2 през 2025 г. Това е добра новина по отношение на запазването на конкурентоспособността и запазването на цените от покачване.
Като се вземат предвид чистите електромобили и плъг-ин хибридите, продажбите на електрифицирани автомобили са достигнали 36% от общия брой. Но как BMW успя да стигне толкова далеч пред конкуренцията? Има няколко причини.
Първо, гъвкавост. Колкото и успешна да е, BMW си остава марка с относително ограничено производство, ако 2 млн. се смята за малко. Възможността да разчита на гъвкави платформи като FAAR и CLAR позволи на баварците да работят с по-добри икономии от мащаба. Споделяне на компоненти и задвижвания спомага, например между i4 и iX, или iX1 и Mini Countryman, за да назовем само няколко от многото примери.
Друга причина за успеха на BMW с електричките се крие в продуктовата гама. Когато базираната в Мюнхен компания за първи път излезе на арената на колите с нулеви емисии, тя го направи с модел, който трябваше да бъде необичаен във всяко отношение. i3 беше пробив по отношение на задвижване, дизайн и съдържание. Той се бореше да остави своя отпечатък и въпреки че продажбите се увеличиха и остават популярни, това не беше успехът, на който се надяваше.
В следствие на това BMW промени курса за новата си електрическа гама. Баварците използваха автомобили с конвенционално задвижване и ги преосмислиха като такива с нулеви емисии: i4 и 4 Series Gran Coupe, iX3 и X3 са само няколко примера. По този начин човекът, който иска да преживее прехода към автомобил, задвижван от батерия, може да направи това без много „изненади“, като избере автомобил, който може би вече познава, тъй като го е притежавал в неговата бензинова или турбодизелова версия.
С това предимство BMW няма намерение да даде шанс на съперниците си да го догонят. Тази година очакваме да видим първия модел от новото семейство електрически автомобили, базирани на платформата Neue Klasse. Ще започне със среден SUV, нещо като алтернатива на X3, и ще продължи с модел, еквивалентен на сегашната Серия 3. Новата платформа ще позволи на Групата да направи голяма крачка напред по отношение на пробег, производителност и ефективност, но няма да се използва за всички батерийни автомобили на марката, отново от съображения за оптимизиране на ресурсите.