"Каптюр" се нарича предложението на "Рено", с което френската компания ще се опита да се намеси на пазара на компактните кросоувъри, доминиран до момента от "Нисан Джук".
Тази ниша расте изключително бързо и кросоувър автомобилите вече изместват по продажби традиционните минивани (MPV, multipourpose vehicles).
Причината за подобен успех изглежда проста, ако се вгледаме в
рецептата на "Каптюр" -
независимо от компактните си размери, мoделът предоставя лекотата на управление на "Клио", вътрешното пространство и практичността на MPV-то, както и повишения просвет, характерен за SUV класа.
"Каптюр" е изграден на базата на "Клио" и е само стотина килограма по-тежък от него. Размерите му - 4122х1778х1566 мм - го правят идеален за употреба в града, а с клиренса си от цели 20 см е особено подходящ за онези градове, които не могат да се похвалят с идеална пътна мрежа...
Макар и при представянето на автомобила "Рено" да подчертава, че той е зареден с откривателски дух, от "Каптюр" едва ли могат да се очакват чудеса извън пътя. Пример за това е и фактът, че моделът ще се предлага със
задвижване на предните колела - пълноприводна версия не е планирана
Това от своя страна се отразява позитивно на производствените разходи, разхода на гориво и най-вече на пространството за пътниците на задните седалки.
Подобен вид автомобили са традиционно предпочитани от шофьори, които обичат да стоят високо над пътя и да не правят сложни упражнения при влизане и излизане.
В "Каптюр" "Рено" прилага и една проста тактика, която превърна навремето "Туинго" в учудващо просторен за размерите си автомобил - подвижната задна седалка, която в зависимост от нуждата за повече товарно място или за повече място за краката на пътниците може да се премества с 16 см. Така мястото за коленете на пътниците отзад може да достигне комфортните 215 мм -
цели 75 мм повече, отколкото при "Клио"
Същевременно "Каптюр" е и доста "модно ориентиран" автомобил. Залага на ярки цветове и множество възможности за персонализация - както на салона, така и на екстериора. Освен различен цвят на покрива на автомобила, за него се предлагат и различни стикери. Цветните елементи се повтарят и в интериора - на централната конзола и в долната част на волана, както и в тапицерията на седалките.
Тя, собствено, е друга отличителна черта на модела - от ниво на оборудване Expression нагоре калъфите на седалките са с цип и могат да се свалят лесно за пране или просто за промяна на атмосферата - допълнителни калъфи могат да се поръчват като екстра.
Друго практично хрумване е новата жабка, която представлява голяма кутия с обем 11 л. Тя се издърпва като чекмедже, така че достъпът до нея е улеснен, а нещата, които побира, са наистина доста. В горната си част има специален ръб, така че да не се чудите къде из колата да оставите лаптопа си - той може да бъде сигурно прибран именно в жабката.
"Каптюр" идва с
моторна гама, която обръща особено внимание на икономичността
Базовото предложение е 0,9-литровият трицилиндров двигател. Благодарение на турбопълненето си, той осигурява максимална мощност от 90 к.с. и максимален въртящ момент от 135 Нм при 2500 об/мин.
Това предложение, както показа пробното му шофиране, е приятна изненада - не само с ниския си разход на гориво (5 л/100 км смесен цикъл, 6 л в града и 4,4 извън него по данни на производителя), но осигурява и съвсем прилична тяга - имайки все пак предвид обема му, дори и на магистрала. За движение из града е безупречен. С него малкият кросоувър постига максимална скорост от 171 км/ч, а ускорението от 0 до 100 става за 13 сек.
Само 0,1 сек. повече отнема същата дисциплина на дизеловия двигател - добре познатият 1,5-литров dCi агрегат на "Рено". Неговата мощност е също 90 к.с., но въртящият му момент е 220 Нм (при 1750 об/мин). Особено приятна за водача е гледката на данните за разхода му на гориво.
Смесеният разход е 3,7 л на 100 км
(3,4 л извън града и 4,2 л при градско шофиране).
В моторната гама има и 1,2-литров бензинов двигател, който ще се предлага само със скоростната кутия с два съединителя EDC. Мощността от 120 к.с. превръща този двигател в най-мощното предложение за "Каптюр" засега.
Всички варианти от серията Energy (малкият бензинов и дизеловият двигател) разполагат със Stop&Start автоматика и система за регенерация на енергията при намаляване на скоростта и при спиране.
Новият "Каптюр" се произвежда в завода на марката в испанския град Валядолид. Продажбите му започват от юни, а
цените у нас
варират между 25 990 лв. с ДДС за базовата версия и 34 990 лв. за най-мощния вариант с най-високото ниво на оборудване Dynamique.
Същевременно обаче още в серийното оборудване (ниво Authentique), освен задължителните ABS и ESP, влизат например система за потегляне на наклон (HSA), климатик, CD радио с bluetooth и USB изход, круиз контрол, отопляеми огледала и др.
Според производителя, основните конкуренти на новия "Каптюр" са "Нисан Джук" - лидерът в тази категория, и малкият кросоувър на "Пежо" - 2008, който чакаме да се появи на пазара през есента.