В България има 3 млн. леки коли, дизелът преобладава, а електрическата революция е мираж

Българинът си обича VW и Mercedes, обича и да се вози, но на стари, много стари коли

VW Passat B8

, CarMarket.bg

Новият VW Passat чакаме в България тази пролет, но само като комби, B8 ще остане последният седан Passat

И зминалата година е една от най-добрите за автомобилния бранш у нас, след като продадените нови автомобили в България през 2023 г. са над 40 000. Проблемът е, че за същия период в страната ни са внесени над 300 000 употребявани автомобили. И никой от управляващите не смее да направи нещо това да се промени, да се промени над 30-годишната тенденция страната ни да е автоморга за най-старите и замърсяващи околната среда коли.

И как ще смее, като шофьорите са най-големият гласоподавател, който може да те изхвърли от властта по всяко време. Затова десетилетия наред се вкарват трошките на Западна Европа, затова ние сме единствената страна в ЕС, в която най-замърсяващите и стари коли се облагат с най-ниския данък, а новите автомобили – с най-високия.

Резултатът е, че у нас почти всеки втори човек има автомобила. Към септември 2021 г. статистиката (по данни на НСИ) казва, че в България живеят 6,5 млн. човека. Тук дори няма да споменавам факта, че 23,5% от хората са на възраст 65 и повече години, тъй като голяма част от тях продължават да шофират.

На този фон статистиката на КАТ казва, че към 01.01.2024 г. в България на отчет се водят 4 030 487 моторни превозни средства. От тях регистрираните леки автомобили са 3 006 214.

Тревожното, че над 20-годишна възраст са цели 2 137 487 автомобила. А нови (на възраст 0-5 год.) са една 190 797 коли. Да добавим и 310 356 на възраст от 6 до 10 год., за да стигнем до извода, че сравнително новият автопарк (до 10-годишна възраст) на България е около 13% от общи брой регистрирани леки коли.

От тях личи незатихващата любов на българина към дизела – 1 456 846 от леките коли са на дизел. Бензиновите са 1 071 600 автомобила.

А какво става с електрическата революция у нас? По всичко личи, че тя ще остане мираж. В България на отчет се водят едва 11 472 коли на ток, дори няма да споменаваме какъв е процентът. Тъй като феновете на Tesla са най-яростните привърженици на електрификацията, ще кажем само, че в страната ни регистрирани са 1580 автомобила на американската марка.

Стигаме до нещо, което се знае от години, пословичната любов към Volkswagen. Марката е с най-много регистрации в страната ни – 447 025. Opel следва с 299 442 коли, третата позиция е за Mercedes-Benz – 244 763 българи карат лека кола с трилъча звезда на капака си. Има близо 200 000 Audi-та (198 994) у нас, BMW остава със 176 768 броя на отчет в КАТ.

При френските марки води Peugeot със 161 020 коли, следва Renault и Citroen със съответно 145 217 и 89 358. Ford се вклинява със 142 699 леки коли.

регистрации регистрирани автомобили статистика за продажба на коли статистика на КАТ КАТ стари коли