Трицилиндровите спортни автомобили

Може ли да повярвате, че автомобилът от снимката се задвижва от 3-цилиндров агрегат? По-добре го направете, защото точно такъв е случаят при Koenigsegg Gemera

Пламен Георгиев,
Koenigsegg Gemera

Koenigsegg

Koenigsegg Gemera

И до днес 3-цилиндровите двигатели предизвикват у мнозина неприязън, недоверие и скептични усмивки. Но технологията се усъвършенства дотолкова, че дори Кристиан фон Кьонигсег я използва.

Днес почти всички автомобили от Сегмент А и В, дори някои от С разчитат именно на трицилиндрови мотори. Ще погледнем към някои от най-наточените им версии, за да стигнем и до хиперавтомобила.

 Ford Fiesta ST

Ford

Ford Fiesta ST

Ford Fiesta ST

В сегмента на субкомпактните хотхечове преди царуваха 4-цилиндровите агрегати, а от няколко години щафетата поеха тези с цилиндър по-малко. Ford Fiesta ST бе от първите, които заложиха на двигател с три цилиндъра, като в последната си версия този двигател генерира 200 к.с. и 320 Нм.

Те ускоряват автомобила до 100 км/ч за 6,5 секунди, а максималната скорост е 230 км/ч. Това може да не е кой знае какво, но истинската същност на модела се разкрива в завои, където може да активирате дори режим Track (ако сте на писта за по-сигурно), който работи заедно с опционалния диференциал Quaife.

 Ford Puma ST

carmarket.bg

Ford Puma ST

Ford Puma ST

Това е повдигната Fista, но с по-атрактивен дизайн. Моторът е същият, задвижващи са предните колела посредством 6-степенна механична кутия. Отпред са монтирани спортни амортисьори Hitachi, а задната рама е с увеличена с 50% твърдост на усукване спрямо стандартната Puma. Кормилната колона е по-директна почти с ¼. Предните спирачни дискове са с диаметър 325 мм, а задните с 271 мм.

 Toyota GR Yaris

Toyota

Toyota GR Yaris

Toyota GR Yaris

Mitsubishi Lancer Evolution и Subaru WRX STI са в историята, но сегментът на автомобилите с рали корени се попълни от нови звезди. Представеният през 2020 г. автомобил е създаден съвместно с Toyota Gazoo Racing и Tommi Mäkinen Racing.

Разликите със стандартния Yaris са много. Една от основните – турбо двигателят G16E-GTS с обем 1,6 литра, от който са извадени 260 к.с. и 360 Нм. Предходната Yaris GRMN разчиташе на 4-цилиндров 1,8-литров мотор с 212 к.с. и 250 Нм.

Тук този 3-цилиндров двигател ускорява GR Yaris до 100 км/ч за 5,5 секунди. Моделът може да се поръча с механична или автоматична трансмисия, като е оборудван и със задвижване на четирите колела GR-Four, огромна рядкост в сегмента.

Toyota GR Yaris RS

Това не е по-усъвършенствана версия на хотхеча, а отделна модификация със собствена философия. Тук има разширена следа, независимо окачване и много раздути калници. По-интересното е, че 1,5-литровият двигател M15A-FKS е атмосферен, задвижването е предно, а трансмисията - Direct Shift-CVT.

 Toyota GR Corolla

Toyota

Toyota GR Corolla

Toyota GR Corolla

Миналата есен Gazoo Racing представи трети спортен модел след Supra и Yaris — наточената Corolla. Силовият агрегат е взаимстван от Yaris, но форсиран до 304 к.с. Системата за задвижване на четирите колела и режимите са идентични. В опционалния пакет Performance влиза самоблокируемият диференциал Torsen.

 BMW i8

BMW

BMW i8

BMW i8

Верните на марката вярват, че редовият „шестак” е най-добрият агрегат. И вероятно в началото, когато бе представен i8, повечето от тях проклинали човека, решил да вгради в този футуристичен автомобил 1,5-литров турбо двигател (231 к.с. и 320 Нм) с три цилиндъра. Уловката е, че той работи заедно с електромотор със 143 к.с. и батерия с капацитет 11,6 kWh.

Системната мощност на последната версия на модела е 374 к.с., достатъчни да ускорят модела до 100 км/ч за 4,4 секунди.

 Koenigsegg Gemera

Koenigsegg

Koenigsegg Gemera

Koenigsegg Gemera

Точка на дискусията на тема „3 цилиндъра = смях в залата” поставя 4-местния хиперавтомобил на Кристиан фон Кьонигсег. Този автомобил си е произведение на автомобилното изкуство – дизайнерско и инженерно.

Няма да се спираме подробно на тях, ще обърнем внимание само на 2,0-литровия двигател TFG (Tiny Friendly Giant) с две турбини и без… разпределителни валове. Клапаните се управляват от индивидуални електропневматични зактуатори, което прави работата на газоразпределителния механизъм много гъвкава. По-специално, агрегатът може да работи според цикъла на Милър и Аткинсън.

TFG тежи 70 килограма, развива 608 к.с. и 600 Нм. Компания му правят три електромотора: два на задната ос (всеки с 507 к.с. и 1000 Нм) и още един на коляновия вал (405 к.с. и 500 Нм). Скоростна кутия липсва, заменена е с трансмисия Koenigsegg Direct Drive. Общо Gemera генерира 1724 к.с. и 3500 Нм. Динамиката е безпрецедентна - 1,9 секунди. Максималната скорост е 400 км/ч.

суперавтомобили спортни автомобили 3-цилиндрови двигатели любопитно автомобили класация за надеждност