К аква е целта на силната марка; да привлича клиенти, да изгражда лоялност, да мотивира персонала? Всичко от изброеното, но за търговската компания, първият и най-важен отговор е: да прави пари. А за компаниите, които ще видите тук, правенето на пари се е превърнало в изкуство.
Според базираната в Лондон консултантска агенция Brand Finance, името на компанията има много общо с процеса на правене на пари. Британците представят годишния си списък Global 500.
Освен пазарната стойност, критериите за оценка и съставяне на този списък са много, сред тях са лоялност, разпознаваемост, корпоративна репутация, маркетинг инвестиция и много други. В конкретния случай нас ни интересуват автомобилните компании, фигуриращи в Топ 100. Том са общо седем, подпомогнати от две имена, свързани с автомобилния бранш, но не произвеждащи автомобили.
Вижте списъка на всички компании в Global 500.
На 89-та позиция Brand Finance е класирал Uber. Компанията прескача цели 32 места нагоре в класацията спрямо миналогодишното издание. Общата стойност на марката се оценява на $14,596 млрд.
Hyundai отчита сериозен спад от 16% спрямо предходната година, но въпреки това заема място №60 в класацията Global 500. Марката се оценява на $19,975 млрд.
Honda се смъква с 3 позиции до 52-то място в рейтинга на Braхd Finance. Макар и да е на по-ниска позиция, Honda отбелязва 10% нарастване на пазарната стойност до $21,318 млрд.
Ford е единствения американски авто производител, който намира място в Топ 100. Синият овал отчита 13% ръст спрямо 2016, но остава на същата позиция: 46. Пазарната стойност на компанията се оценява на $22,432 млрд.
Макар Volkswagen да отбеляза съществен спад през 2016 (по очевидни причини), марката отбелязва впечатляващо бързо завръщане в класацията Global 500. С ръст от 32%, малката се нарежда на 41-ва позиция с пазарна стойност $25 млрд.
На 38-ма позиция в списъка е друго познато име, това на Mitsubishi. Но разликата е, че тук е оценен Mitsubishi Group, а не автомобилното подразделение.Групата е оценена на $28 млрд.
Така стигаме до Mercedes-Benz, който заема 21-ва позиция в Топ 100. Компанията отчита ръст от 11%, но въпреки това се смъква 1 място (от 20-то година по-рано) в подреждането. Цената на марката се оценява на $35,544 млрд.
Вечният враг BMW е пред „трилъчата звезда”, подреждайки се на 17-та позиция (спад с 2 места спрямо предходния Global 500). Баварците имат увеличение на пазарната стойност от 6%, която сега се оценява на $37,124 млрд.
Никаква изненада за първото място сред автомобилните марки. В тази (и подобни на нея други класации, като на Interbrand например) класация то е отредено за Toyota. Японците се подреждат на 12-та позиция (1 място по-назад спрямо миналата година), но отбелязват ръст от 7% на пазарната си стойност, която се оценява на $46,255 млрд.
А кой е №1 в Global 500? На бихте се изненадали като ви кажем, че призът тази година се държи от Google и пазарна стойност $109,470 млрд. (+24%). Лидерството търсачката пое от Apple, които записаха спад от 27% на пазарната си стойност, оценена на $107,141 млрд. Третото място е за Amazon с ръст от цели 53% до $106,369 млрд.
Четете още:
Toyota отстъпи световното лидерство на Volkswagen
Американска утопия на борда на Ford Edge (тест драйв)
Кметът на София иска спиране от движение на автомобилите без катализатор