З аиграването на FoMoCo с лукса е от много години. Истински им се получи с Lincoln, който Хенри Форд купува през 1922 г. През 50-те се появи Edsel, но дизайнът му не бе напипан. Закупуването на Jaguar, Aston Martin, Volvo и Land Rover имаше успех известен период от време, но Ford преоцени силите си и продаде ценните активи, за да се предпази в тежките години след началото на новото хилядолетие.
Разгледайте Ford Edge по снежните пътища на Витоша
Днес Ford е №3 по продажби в Европа за 2016 г., на който пазар основна движеща сила са кросоувърите. Ford обнови тотално Kuga, която представихме в края на миналата година. Тя няма нищо общо с предходния модел, израснала много по отношение на комфорта и лукса, който предлага. Но успехът в Европа изисква още представители в класа. Ето го и него: Ford Edge. Няма да може да се похвали с масови продажби, но определено внася нещо, което в гамата на Ford липсваше: много лукс и комфорт.
И ако Kuga е типичният кросоувър, то Edge спада към SUV класа. Предишният опит тук не бе особено успешен с вносния в края на миналия век Explorer. Но, за щастие, Edge не е някакъв типичен американски „джип”, изграден на базата на пикап с носеща рама, мощен и жаден бензинов V6 двигател.
В действителност, Edge е европейската версия на най-продавания SUV в класа в САЩ, Explorer. Големият Ford се завърна в Европа.
Тествам най-богато оборудвания Edge, задвижван с топ двигателя. Е, двигателят е един, но с идна или две турбини. Интериорът е този, който наистина впечатлява най-силно.
Карал съм всички модели на Ford и без грам притеснения ще заявя, че този е най-комфортният модел на Хенри Форд, в който съм се качвал. Със сигурност най-луксозният в Европа. Оборудван е с абсолютно всичко, което компанията може да предложи в момента. Не знам само защо няма две допълнителни места, за да може да се ползва данъчно облекчение. В Китай има 7-местна версия, такава би помогнала на продажбите в България.
Първото впечатление правят материалите. Дръжките на вратите, бутоните за управление от волана, въздуховодите и поставките за чаши са от сатениран метал, а централната конзола е в черен гланц. Пластмасата е сведена до минимум, а материалът за таблото е мек и приятен на допир. Но акцентът тук е кафявият (Ceramic) кожен салон, като има опция за още два цвята: Ebony и Cognac.
Ford Focus RS крие д-р Джекил и мистър Хайд в един образ (тест драйв)
Миниатюрен, странен, произведен в Япония. Suzuki Ignis (тест драйв)
Няма измъкване от мечата прегръдка на Skoda Kodiaq (тест драйв)
Впечатление прави огромният панорамен покрив с два стъклени панела, Предният панел се плъзга назад, като осигурява три пъти по-голям отвор от конвенционалния панорамен покрив.
Другата силна черта на интериора е просторът. Автомобилът е наистина огромен, като по параметрите за място за главите и раменете на задните седалки е лидер, изпреварвайки по-големи конкуренти като Audi Q7 и Volkswagen Touareg. Мястото на предните седалки също е сред най-доброто в класа. Сред най-големите е и обемът на багажника (1847 литра при спуснати задни седалки).
Седя удобно зад волана, бутоните върху който са доста и изисква свикване с тях. Усещането обаче е приятно. Воланът е с променливо сервоусилване и маневрирането, независимо от големите размери на Edge, е лесно в града. На магистралата воланът се втвърдява, а огромното му тегло ме кара да се чувствам сигурен през „Предела”.
Edge гази заснежените пътища безпроблемно. Имам планки за смяна на предавките от волана, но не ми влизат в употреба. За хората, които искат да имат всичко, това е ок, но този автомобил няма нужда от тях. Той просто не е спортист. При него липсва първата съставна част от словосъчетанието Sport Utility Vehicle. Мощността от 210 к.с. е достатъчна да тегли големия SUV, но недостатъчна за нещо повече от 9,4 сек до 100 км/ч. А и аз не искам нищо по-добро по този параметър.
Причината е, че Ford Edge е предназначен да осигурява пълния комфорт на собствениците си. Това важи и за возията му. Гази пътя като „ладия лека”, макар собственото му тегло да е 1949 кг. Интелигентното 4х4 задвижване събира информация от 25 сензора и изчислява какво е сцеплението на всяко колело с пътя, като може да настрои въртящия момент в съотношение 50/50 между предния и задния мост за 20 милисекунди.
Стабилността на пътя се дължи на системите за torque-vectoring (разпределя въртящ момент между леви и десни колела) и Curve-Control, която прилага спирачни импулси върху отделни колела, за да се предотврати загуба на сцепление в бързи завои. Най-добре Edge се чувства на магистралата, където не превишавам ограниченията.
И тук се сблъсквам с най-големия минус на този автомобил, което беше нещо неочаквано за мен. Чета, че е направено много за шумоизолацията на салона. Да, двигателят въобще не се чува, но паразитните шумове и завихряния са изненадващо високи. Отчитам ръбатите форми и сериозното челно съпротивление, но толкова силен паразитен шум около страничните огледала не отива на този автомобил. Иначе инженерите са се постарали, не им го отричам, защото на мокрия асфалт задното стъкло не се цапа много, което е атестат за работата им. Но трябваше да усилвам 12-те високоговорителя на системата Sony, за да не се дразня от шума.
Никакви забележки нямам за двигателя. Европеецът е разглезен по отношение на предлагане, но Ford има едно предложение в два варианта: 2,0 TDCi с едня и две турбини и съответно 180 и 210 к.с. Интересното е, че по-маломощният мотор върви с 6-степенна механична кутия, което едва ли ще бъде предпочитан избор на клиента.
След като установих, че Edge не е спортист, тръгнах в друга посока. Исках да видя какъв разход ще покаже. Справи се идеално. Не съм карал бързо, но навъртях километри и в града, а и докато снимахме с фотографа. Никакъв шанс да се доближа до заводския среден разход от 5,8 л/100 км. Но извън града разход от малко над 8 л/100 км е повече от отличен показател за кола, която може да превозва трикрилен гардероб в багажника си.
По принцип не изпадам в подробности на тема активна безопасност, но още в началото споменах, че Edge е натъпкан с всевъзможни екстри. Затова ще кажа, че автомобилът разчита на 18 системи за активна безопасност. Тази за поддържане на движението в пътното платно я изключвам веднага, защото се намесва доста активно в управлението ми. Заслужава да отбележа широкообективната камера, която помага на водачите да виждат зад ъгъла, използвайки 1-мегапикселова камера в предната решетка, която показва гледката от ляво и от дясно на цветния 8-инчов тъчскрийн.
Не казах нищо за дизайна, което е нетипично за мен, тъй като аз лично смятам, че кола се избира (и купува) първо с окото. Направих това, защото името на модела казва много. Edge залага на ръбовете. Отпред е малко арогантен, типично по американски, но силната му дизайнерска страна е оформлението на задната част и светлинният блок, преминаващ през цялата широчина на автомобила. Аз лично го харесах, защото е доста по-различен от останалото моделно семейство на марката.
Допада ми и това, че вносителят на марката е успял да намали първоначалната цена с около 5000 лв., като сега стартовата цена на модела започва от 81 605 лв. И все още е с над 10 хиляди над конкурентна Kia Sorento. Проблемът тук е и липсата на седем места.
Технически характеристики
Ford Edge 2,0 TDCi Biturbo 4x4
Размери
Дължина, мм: 4808
Широчина, мм: 1928
Височина, мм: 1707
Собствено тегло, кг: 1949
Двигател
Тип: редови, 4-цилиндров, би-турбо
Работен обем, куб. см: 1997
Макс. мощност, к.с. при об./мин: 210 при 3750
Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 450 при 2000
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 211
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 9,4
Среден разход, л/100 км: 5,5
Емисии СО2, г/км: 149
Базова цена на модела, лв. с ДДС: 86 740
Четете още:
Кметът на София иска спиране от движение на автомобилите без катализатор
Google показа кои автомобилни марки са най-търсените в света