М иналата година Европейският съюз (ЕС) въведе мита за китайските електромобили, които обвини в получаване на неправомерни субсидии от китайското правителство и съответно нечестно конкурентно предимство с цените им. Уплашени за местния пазар, европейските институции наложиха високи мита, които действително забавиха очакваната китайска инвазия на електромобили.
Оказва се обаче, че ефектът е бил временен. Китайските компании вече са намерили вратичка в ограничението и започват да я използват все повече, съобщава CarScoops.
Тя се изразява в смяна на задвижването. Митата обхващат всички изцяло електрически автомобили, но с хибридите ситуацията е по-различна. Само някои видове попадат от обсега на допълнителните тарифи.
В комбинация с факта, че хибридите все още са доста популярни сред европейските купувачи, това създава нова, атрактивна ниша за китайските компании. И те се възползват от нея.
Данни на Dataforce посочват, че BYD е внесла и регистрирала 20 000 plug-in хибрида в Европа за първото полугодие – над три пъти повече спрямо цялата 2024 г. MG са направили същото, както и Lynk & Co също записват рекордно голям внос на такива модели.
Анализът посочва, че EV на BYD в Германия например се облага с 10% данък и 17% мито. Plug-in хибрид на същата компанията обаче има само 10% данък.
При SAIC, които продават MG, ефектът е още по-голям. Тяхното мито е най-високо – 45,3% за EV. Затова има спад с 60% на продажбите на EV на компанията в Европа, но пък това се компенсира с вноса на хибриди.
„Беше въпрос на време за китайските компании да променят стратегията си след въвеждането на митата и да подобрят печалбите си“, казва Беатрикс Кийм, директор на Центъра за автомобилни проучвания в Германия.
Оказва се, че Европейската комисия е наясно с вратичката и че тя вече се използва активно от производителите. Институцията обаче не е притеснена от този факт и засега не планира действия. Вместо това тя се надява, че ще постигне успешно споразумение с производителите и китайските власти.