SUV и пикапите са значително по-опасни за пешеходците от обикновените коли

Рискът от фатален край при инцидент е много по-голям

Турция полиция трафик

https://www.istockphoto.com/photo/car-and-bike-of-turkish-police-on-the-street-gm645243398-118012779?phrase=Turkey traffic

М оже би това заглавие звучи като „водата е мокра“. Но все пак, учени от Imperial College London и… Лондонското училище по хигиена и тропична медицина са направили мащабен анализ, в който да проверят по-точно и научно рисковете от големите превозни средства като SUV и пикапи, които се радват на голяма популярност, съобщава Autocar.

Учените са анализирали 682 509 катастрофи и последствията от тях. Резултатът е, че SUV и пикапите (разглеждани общо като SUV) са значително по-опасни за пешеходците. Рискът от фатален край при инцидент на SUV с пешеходец е с 44% по-голям, отколкото при седан или хечбек. А при деца до 9-годишна възраст рискът скача до 130% повече.

Проучването открива, че 17% от фаталните инциденти с възрастни пешеходци и велосипедисти могат да бъдат избегнати, ако шофьорите на SUV използват по-ниски коли. В рамките на САЩ това би било равно на 620 живота годишно. В рамките на Европа, където все още се карат и доста малки коли, фаталните инциденти биха намалели с 8%.

Значи решението е лесно. Просто забраняваме SUV. Но учените не смятат така. Те казват, че проблемът не е в цялостния размер на автомобила, а формата му. Повечето SUV-ове са с много прави и високи предници. Именно това е основният им риск, тъй като ударът е по-високо и съответно е с по-голям риск от тежко нараняване.

Затова по-скоро трябва да се помисли за промяна на формата или механизми, които да направят предниците на SUV-овете по-полегати и/или точката на удар да е по-ниско. Анализът практически подкрепя и друго проучване от 2024 г., което посочва, че увеличаване на височината на предницата с 10 см. увеличава и риска от фатален инцидент с пешеходец с 22%.

коли автомобили SUV пикап безопасност безопасност на движението инцидент катастрофи