П рактически всички големи автомобилни производители вече обявиха отлагане на EV плановете си. Повечето от тях имаха амбициозни цели да електрифицират гамите си изцяло още в рамките на това десетилетие.
След сътресенията на EV пазара миналата година, които се очаква да продължат и през тази, много компании заявиха, че не се отказват от електрическите автомобили, но няма да бързат с пълния преход към тях. Mercedes например обяви, че ще продължи да развива ДВГ и EV паралелно, колкото време е необходимо.
Има и различни позиции заради сроковете за забрана на продажбите на нови коли с ДВГ. Последният пример беше във Великобритания, където в началото на т.г. имаше нов опит за отлагане на сроковете. В крайна сметка правителството реши да не ги променя, а компании като BMW заявиха, че това е правилно и всеки трябва да си направи сметката.
Volkswagen също измени EV плановете си в практически всички свои марки в групата. А още в първия си ден като президент на САЩ, Доналд Тръмп подписа заповед, с която да направи така, че хората да имат „избор на каквато кола искат“ и да не зависят от политики, цели и други ограничения. Той планира и отлагане на субсидиите.
Междувременно обаче китайските автомобилни производители продължават да напредват. И то значително. Те се развиват все по-бързо, планират навлизане в повече пазари по света и привличат вниманието на повече хора с ниските си цени.
Големите и утвърдени марки не крият, че се притесняват от китайската конкуренция и някои дори си признават, че изостават. Затова решенията им допълнително да забавят хода на своя електрически преход изглеждат доста странни.
На подобно мнение е и изпълнителният директор на Rivian Р.Дж. Скариндж. В интервю за InsideEVs той казва, че не се притеснява от промените в политиката на Тръмп. Според него това са краткосрочни промени, а компанията е изградена с мисъл да работи десетилетия напред.
Скариндж е убеден, че един ден неизбежно транспортът ще е 100% електрически. „Така че на кого му пука, че ще бъде малко по-трудно през следващите 2-3 години?“
Той смята, че като изцяло EV компания, Rivian е позиционирана да мисли постоянно за бъдещето. Според него традиционните компании се осланят на продажбите си на ДВГ, когато имат трудности с EV и това ще е проблем за тях.
„Ако оптимизираш само да си на печалба през следващите две години и си традиционен производител, много лесно ще разглеждаш таблиците и ще кажеш, че трябва да увеличиш вниманието върху ДВГ или хибридите. Според мен обаче това е голяма грешка в дългосрочен план… Винаги казвам на моите приятели, които ръководят големи автомобилни компании: Не спирайте да инвестирате, защото през следващото десетилетие ще се окажете с главата надолу. Rivian. Tesla, китайските компании, всички сме с пълен фокус върху EV. А ако вие полагате само 10% усилие, след 10 години ще сте в много тежко положение“, казва Скариндж.