И ма хора, които искат да продадат електромобила си, а други не искат да го купят. Илон Мъск несъмнено е ключов фактор за явлението Tesla. Но нещата се променят и за мнозина Илон Мъск вече вреди на компанията, която ръководи от 2012 г.
Причините са много, пише Motor1.com. Първата критика дойде по време на закупуването на Twitter, сега X. Анализаторите и потребителите започнаха да мислят, че Мъск става все по-разсеян в управлението на Tesla, предвид успеха на Space X и присъствието на други компании като The Boring Company или Neuralink.
След това дойде подкрепата за Доналд Тръмп, често пресилени изявления и активна роля в новата администрация на САЩ. Той дори направи жест, подобен на нацисткия поздрав, а след това влезе в режим на хаплики постове по адрес на канцлера на Германия. Това не се харесва на всички.
Два проблема за решаване
За мнозина Илон Мъск няма време за Тесла (или поне все по-малко) и вече не е геният, който иска да промени света и да поведе човечеството към мултипланетна цивилизация. Или по-скоро той е все по-богат и по-ексцентричен предприемач с илюзии за величие и жажда за власт, който подкрепи предизборната кампания на новия президент на Съединените щати, като похарчи повече пари от всеки друг.
Без няма да се опитва да анализира причините, поради които Илон Мъск казва това, което казва, и прави това, което прави, същината на въпроса е, че популярността му пада и Tesla страда в резултат на това.
Примери? Да започнем с анализа на Brand Finance, който казва, че марката в момента струва около 43 милиарда долара: $15 милиарда по-малко от 2023 г. (когато беше оценена на $58,3 милиарда).
Tesla струва по-малко от Toyota и Mercedes
Brand Finance казва, че и Toyota ($65 млрд.), и Mercedes ($53 млрд.) струват повече. Внимание: този индекс не е моментна снимка на стойността на акциите, които са се повишили с 96% за една година, до голяма степен благодарение на усилията в областта на роботиката и изкуствения интелект; това е опит да се даде цялостен поглед върху здравето на компанията.
Brand Finance е провел около 16 000 интервюта и е събрал много информация за това как хората в момента гледат на Tesla. Репутацията й е намаляла в световен мащаб. В Европа, например, броят на хората, които биха обмислили закупуването на Tesla, е спаднал от 21% на 15%.
Друго проучване сред 26 000 шофьори от холандския вестник EenVandaag дава смущаващи резултати: 1 от 3 би искал да продаде своята Tesla заради поведението и изявленията на Илон Мъск. Вярно е също, че 51% от анкетираните смятат, че действията на Мъск нямат голям ефект върху продажбите на компанията и че 40% все още казват, че са горди да притежават Tesla.
Въпреки това има много признаци, че отношението към марката се променя. Има геймъри, които призовават Cybertruck да бъде премахнат от Fortnite, и хора в социалните мрежи като Reddit или TikTok, които пускат своите Tesla за продажба поради „несъвместими възгледи“ с главния изпълнителен директор. Има клиенти, които купуват стикери, които поставят върху колите си, надписите им гласят Anti Elon Tesla Club или „Купих тази кола, преди да разбера, че Илон е луд“.
Конкуренцията иска да яхне инерцията
Ако Илон Мъск направи крачка назад от Tesla, ще бъде ли това за доброто на компанията? Трудно е да се каже. Но конкуренцията злорадства. Много производители вярват, че могат да използват инерцията, за да убедят собствениците на Tesla да сменят марката. Майкъл Лошелер, главен изпълнителен директор на Polestar, не пести думи и е убеден, че политическите идеи на Илон Мъск са възможност за шведската компания.
Като оставим настрана прокламациите, какво всъщност ще се случи? Може би първите конкретни признаци за това към какво бъдеще се е насочила Tesla ще бъдат дадени с цифрите за продажбите през първото тримесечие на 2025 г.