В събота "Шкода" и "Фолксваген" отпразнуваха 20-годишнината, откакто немският гигант пое контрола върху бившия чехословашки държавен автомобилостроител.
От 1991 г. насам продажбите на "Шкода" са се увеличили четирикратно, а компанията бележи рекорд след рекорд на пазара.
През 2010 г. - като цяло трудна за автомобилния бизнес, тя мина прага от 750 хил. продажби годишно.
Успехът е виден в развитието на моделната гама -
от един модел навремето ("Фаворит") сега тя включва пет - "Фабия", "Октавия", "Румстър", "Йети" и "Супърб". Още два нови се очакват в скоро време.
"Шкода" и "Фолксваген" написаха цяла глава от икономическата история. Преди 20 години онези, които вярваха, че чешката марка би могла да има такова развитие, бяха едва шепа хора.
Освен това почти никой не мислеше, че чехи и германци могат да работят заедно по подобен плодотворен начин", коментира шефът на VW Мартин Винтеркорн.
Чешката марка има и доста по-силно присъствие на световните пазари.
В началото на 90-те продукцията й е насочена главно към местния пазар и няколко европейски страни. Днес "Шкода" присъства в над сто държави по цялото земно кълбо.
Заводите на марката в Чехия са три - в Млада Болеслав, Връхлаби и Квасини. Автомобилите с летящата стрела се сглобяват още в Индия и Русия, както и в Босна и Херцеговина.
В Китай, който се очерта твърдо като най-важният чуждестранен пазар за чехите, също ще се сглобяват шкоди.
До края на следващото десетилетие компанията си поставя за цел
да удвои продажбите си до 1,5 млн. единици годишно,
да представя нови модели по-често, както и да се фокусира още повече върху перспективни пазари като Индия, Русия и Китай.
Веднага след кадифената революция интерес към "Шкода" имат няколко големи автомобилопроизводители, сред които "Фолксваген" и "Рено".
Инвестицията на немците в "Шкода" е значителна. Според договора от 1991 г. тя трябва да възлиза на 1,2 млрд. тогавашни германски марки. Впоследствие "вкараните" пари се оказват десетократно повече, а чак до 2004 г. от "Шкода" не са раздавани дивиденти.
Оттогава досега обаче инвестицията се отплаща добре и собственикът е извлякъл печалба, която е повече от 1 млрд. евро.
Единственият автомобил, които държавната компания произвежда по времето на продажбата си е моделът "Фаворит" - всъщност доста революционен за "Шкода" - с него тя къса с традицията на задноразположения двигател и задното задвижване.
Дизайнът на модела е дело на студиото на Бертоне.
Разработката на автомобила започва още през 1983 г. и отнема
доста кратко по тогавашните стандарти време -
през 1985 г. започват тестовете на прототипите.
Моделът е официално представен на салона в Бърно през 1987 г., а на следващата година започва серийното производство.
В него все още се използват някои детайли от старата моделна линия 105/120 (дори дръжките на вратите!), но най-важното е, че всъщност за разработката на нов двигател няма пари. Решението е да се преправи стария мотор, който датира още от 60-те години...
През 1994 г. "Фаворит" е заменен от модела "Фелиция". Той използва техниката на предшественика си, но стилово се доближава и до актуалния по това време бестселър на "Фолксваген" - "Голф III".
Освен стария 1,3-литров двигател, "Фелиция" получава и 1,6-литров бензинов агрегат "назаем" от немците, както и 1,9-литров дизел.
През 1995 г. в Млада Болеслав започва изграждането на мощностите, където ще се произвежда нов модел "Шкода" от средния клас, който ще стъпи вече и върху техниката на "Голф" - "Октавия".
Надеждност на добра цена -
това бързо гарантира огромен успех на пазара.
През 1998 г. чешката компания минава границата от 400 хил. произведени автомобила на година, а "Октавия" получава и комби версия, което я прави още по-привлекателна за пазарите в Европа.
На следващата година се появява и вариант 4х4, а компанията пуска трети модел - "Фабия".
През 2000 г. "VW Груп" става собственик на 100% "Шкода".
Година по-късно на пазара е лансиран и флагманът "Супърб". Четвъртият модел - "Румстър", се появява в гамата през 2006 г., а през 2009 и следващият - "Йети".