Сервизите трябва бързо да поумнеят, ако искат да останат в бизнеса

Дните на ремонтите по слух и усет постепенно си отиват

сервиз моторен отсек

iStock

П реди десетина години останах изумен как майстор, на когото закарах „нова“ стара кола за пръв път, само по шума от двигателя диагностицира какви са проблемите с него и след колко време ще се наложи ремонт. Позна всичко с точност до километрите.

Тези времена обаче постепенно си отиват. Новите автомобили са доста по-взискателни откъм технологии и електроника, което прави диагностицирането и ремонтирането им доста по-сложно. Ако преди грешките в системата на една кола можеха да се „изчистят“ със стар лаптоп или джаджа за 50 евро от интернет, то вече ситуацията е много по-специфична.

Ако сервизите искат да могат да продължават да са в бизнеса и да ремонтират и новото поколение автомобили, ще трябва бързо да се преобразят, отбелязва AutoBlog. Вече дори и евтините модели имат множество сензори, радари и специфични части, които понякога не могат да се поръчат от който и да е или пък се чака много за тях.

Затова в един модерен сервиз вече все по-често могат да се видят таблети, модерни лаптопи, множество кабели, специални приставки и поставки и какво ли още не. Понякога човек дори може да си помисли, че е влязъл в стая на програмисти. И това е само началото.

Сервизите тепърва ще продължават да се преобразяват във все по-модерни високотехнологични лаборатории. Популярност например набират клауд-базирани системи, в които сървъри и алгоритми следят данните от автомобила в реално време по време на диагностиката и отчитат промени и проблеми. Също така ги сравняват с историческата информация от архивите на модела и с типичното за тази кола като цяло. Това позволява на механиците да засичат и откриват индикации за проблеми, които иначе трудно се проявяват. Идеята е да се сложи край на заявките тип „прави проблем, ама от време на време“.

Ремонтите са по-сложни и на привидно лесни елементи. Ако преди смяната на предно стъкло беше работа на паркинга за 10 минути, то при новите коли си е поне два дни труд. Най-вече заради рекалибрирането и програмирането на сензорите. Близо 98 млн. автомобила само в САЩ имат асистиращи системи. Всяка от тях съдържа сложни сензори и софтуер, които трябва да се калибрират внимателно при ремонти, за да могат да работят коректно. Това изисква както софтуер, така и познания.

Ситуацията е още по-сложна и при електромобилите. За тях са необходими допълнителни познания и специално оборудване за проверка на батериите – как се охлаждат, какви са напреженията, състоянието на отделните клетки и т.н. Също така да се проверяват системите за регенеративно спиране и всичко останало. Съответно са нужни и допълнителни защити за работниците.

Модернизацията на сервизите не означава, че старите коли ще останат без обслужване. Напротив, това ще е от полза и за тях. Популярност набират 3D принтерите и програмите за изработка на различни компоненти. Чрез тях сервизите ще могат да изработват на място скоби и други дребни елементи, които не са структурни, но често са рядкост или пък се чака много за тях.

коли автомобили сервизиране сервиз сервизно обслужване ремонт