Н овите автомобили стават все по-сложни, което се отразява подобаващо и на ремонтите. Проблемите вече затормозяват производителите, за които став все по-трудно да смогват с поддържането на достатъчно наличности от части, съобщава Autocar.
Получава се ситуация, в която ремонтите стават по-дълги за извършване, по-сложни и по-скъпи. Освен това има постоянен недостиг на ключови части и съответно целият процес се удължава още повече, понякога с месеци просто в чакането на доставки.
Изданието е получило и конкретни сигнали. Например собственик на Range Rover Sport P400e е чакал седем седмици само, за да диагностицират проблем с акумулатора и още над година за доставка на нужната част. А друг с Hyundai Ioniq 5 чака вече 10 седмици за част, като все още има „две-три седмици“.
Сигналите съвпадат и с резултатите от проучване на What car? То обхваща 10 000 респонденти, които през миналата година са имали проблеми с колата си. Над 10% от всички са чакали по над седмица за ремонта.
Проблемът е още по-голям при фирмените и наетите автомобили. Компанията за лизинг Arval казва, че миналата година почти една четвърт от автомобилния парк миналата година е отчел увеличаване на времето на престой заради ремонти. Причината не е, че колите са по-чупливи, а просто, че са по-сложни и ремонтите отнемат повече време и се чака повече за части.
От компанията за анализ на рисковете Thatcham Research отбелязват, че вече всичко е по-сложно. Ако преди 15 години смяната на предно стъкло е можела да се направи и на място на улицата, то сега е силно вероятно, че в стъклото има сензори, специални радари, матрици и т.н. Всичко това прави смяната много по-дълга и сложна, изисква специално оборудване и настройки. Така че процес, който е отнемал по-малко от час и е струвал около 300 лири, вече е около 1500 лири и отнема два дни.
Самите производители вече не пазят големи наличности от части като преди. Това беше по-изгодно финансово, но сега се оказва още по-голям проблем на фона на икономическата несигурност, митата и геополитическата ситуация.
Чакането изкушава застрахователите да бракуват автомобилите дори и за малки проблеми. Така хем се осигуряват части, хем излиза по-евтино, отколкото да се покриват разходите за заместващ автомобил, особено ако той ще се кара в продължение на месеци.
Философията на пазарите също е различна. Евтиният труд в Китай например предразполага към замяна на цели панели или секции на автомобила, вместо само на проблемния елемент. В Европа е обратното, тъй като трудът е скъп. Но частите пак идват в цели секции и се налага замяната им, което оскъпява и забавя процеса и води до прахосване на компоненти.