Производствени и други проблеми отлагат дебюта на близо половината коли от 2020 г. насам

Все по-сложните системи и технологии също създават трудности

Мартин Дешев,
производство завод поточна линия

Mercedes-Benz

О т 2020 г. насам автомобилните производители изпитват серия проблеми, които не им позволяват да пускат и произвеждат новите модели с първоначално предвиденото темпо. Първо беше пандемията, която разби доставките, после беше сериозният недостиг на електроника, след това на всякакви части и т.н.

Доклад на PwC Consulting открива, че от 2020 г. насам близо половината от новите модели са били отложени заради различни проблеми, съобщава Motor1. 34% от новите коли са били отложени заради производствени проблеми през 2023 г. Други 21% са имали забавяния „заради други фактори“.

Според анализа на PwC, забавянията костват по около 200 млн. долара годишно на производител. Това е между 30 и 50 млрд. долара за цялата индустрия.

Новините са средно добри. През 2023 г. има смаляване на броя забавени модели, като производителите са пуснали успешно 45% от предвидените модели. Това е най-високата стойност от 2019 г., докато през 2022 г. бяха едва 30%.

И все пак, резултатите са много назад спрямо пиковите години 2017 г. и 2018 г., когато са пуснати съответно 87% и 77% от планираните нови модели. През 2017 г. 0% от колите са забавени заради производствени проблеми, а 13% - заради други фактори. А през 2018 г. са съответно 5% отложени заради производство и 18% заради други причини.

PwC отчитат няколко основни причини за голямото забавяне, което продължава. Новите електрически автомобили са по-сложни, като същото важи и за все по-мащабните, но и сложни асистиращи системи и софтуера като цяло. Индустрията като цяло е в преходен период, което взима много внимание и ресурси на производителите в други сфери, нови бизнеси, ниши, проекти.

Всичко това означава, че ситуацията няма да се промени особено и занапред. PwC прогнозира, че през следващите няколко години отлаганията дори може да се увеличат заради очаквания голям скок на новите изцяло електрически модели. Затова анализаторите очакват, че производителите ще отлагат между 20% и 40% от новите си модели от сега до края на 2026 г.

производство нови автомобили автомобили коли