Неприятна изненада: Почти няма инвеститори за публични зарядни станции за електрички

Получава се затворен кръг, в който всеки чака другия

Мартин Дешев,
колона станция зареждане електромобил

iStock

С лабо развитата инфраструктура от зарядни станции за електрически автомобили е проблем за целия бранш. Затова преди няколко години започна сравнително голяма вълна от стартиращи компании, които да изграждат мрежи от публични зарядни станции и да печелят от енергията, която продават.

Оказва се обаче, че интересът на инвеститорите към този сегмент бързо е охладнял, съобщава InsideEVs. Причината са все по-суровите условия за лихви и инвестиции, в комбинация с недостатъчно развит пазар и малко потребление.

Получава се затворен кръг, в който инвеститорите искат по-развит пазар, за да вложат пари, но пък пазарът не може да се развие толкова бързо, защото няма достатъчно инвестиции за него. Така клиентите са големият губещ, защото мнозина изчакват с покупката на електрическа кола именно заради недостатъчното зарядни.

Проблемът се отразява и на съществуващите компании. ChargePoint Holdings Например са загубили 74% от стойността на акциите си през тази година. Blink Charging пък губи 67%, а EVgo – 21%. И двете очакват да са на загуба през тази година.

Така пазарът на зарядни станции се движи предимно от големите производители. Tesla продължава усилено да изгражда своята мрежа, като вече и Mercedes-Benz, Lotus и други компании също започнаха такива проекти.

Администрацията на американския президент Джо Байдън прогнозира, че ще има 500 00 зарядни само в САЩ до 2030 г. Според анализ на McKinsey обаче ще са нужни три пъти повече, ако по това време 50% от продажбите на нови коли в страната са електрички.

Според прогнози, пазарът на зарядни станции ще се справи, но ще претърпи драстични промени през следващите години. Очакванията са от 2024 г. да започне консолидация на множество играчи, което ще помогне за ускоряване и унифициране на мрежите.

коли автомобили електрически автомобил зарядни станции зареждане на електромобил