П о традиция българските автомобилни журналисти, членове на „Прес Авто Клуб България”, връчват приза „Автомобил на годината в България”. Членовете на журито пресяха финалистите до 30, разделени в шест категории.
За участие в конкурса се допускат всички автомобили, появили се на родния пазар през 2021 г.. Членовете на журито стесниха кръга до пет финалисти във всяка категория, като един автомобил може да участва в до три категории.
Накрая от победителите в шестте категории се избира един краен победител, който взима отличието „Автомобил на 2022 година в България”. Победителите в шестте категории бяха: Skoda Fabia (в две категории), Nissan Qashqai, Range Rover, Skoda Enyaq и BMW iX. От тях големият приз бе връчен на Fabia.
При гласуването участниците се оценяват по 6 критерия с различна точкова тежест (дизайн, задвижване, функционалност, пътно поведение и комфорт, безопасност и системи за сигурност, цена/предлагане).
В категория „Лек автомобил” отличието си оспорваха BMWi4 (85 точки), Hyundai i20 (41 т.), Mercedes-Benz C-Class (61,5 т.), Peugeot 308 98,5 т.) и Skoda Fabia (104 т.), която е победител в категорията.
В категория „Кросоувър” финалистите бяха DS 4 Crossback (52 т.), Nissan Qashqai (99,5 т.), Opel Mokka (77 т.), Renault Arkana (83,5 т.) и Volkswagen Taigo (78 т.). Тук отличието е за Nissan Qashqai.
Тази година имаше и нова категория – „Високопроходим автомобил”, в която до финалната петица достигнаха Ford Explorer (94 т.), Jeep New Compass (59 т.), Range Rover (115,5 т.), RAM 1500 (40) и Subaru Outback (81,5). Range Rover спечели безпроблемно.
В категория „Градски автомобил” се бореха Dacia Spring (97,5 т.), Fiat 500 Electric (53,5 т.), Honda e (73 т.), Hyundai i20 (58 т.) и Skoda Fabia (108), която спечели и тук.
В категория „Електромобил” журито оценяваше BMW iX (81 т.), Dacia Spring (59,5 т.), Hyundai Ioniq 5 (65,5 т.), Skoda Enyaq (101,5 т.) и Volkswagen ID.4 (82,5). Чешкият модел спечели с огромна преднина.
Шестата категория се нарича „Премиум автомобил”. Тук цената (като фактор при оценката) има най-малка тежест. Финалистите бяха Audi Q4 e-tron (54,5 т.), BMW iX (89,5 т.), BMW M3/M4 (72,5 т.), Mercedes-Benz EQS (85,5 т.) и Range Rover (88 т.).