П о-младите ни читатели може и да не знаят, но някога - преди 1989 г., се чакаше 15 години за Лада. Записваш се, плащаш и чакаш.
Това е един от вицовете след обявяване на новината, че АвтоВАЗ спира работа в Русия, съобщи ТАСС. И сега ли ще е така? Положението обаче не е много за смях.
Засега дейността спира за четири дни. Причината е ясна - липса на части и компоненти. Смяташе се, че това няма да стане, тъй като огромна част от доставчиците на заводите в Толиати и Ижевск са в самата Русия, но и някои от тях самите пуснаха кепенците.
Освен това 20 на сто от частите идват от чужбина, например от Румъния. Това са предимно конектори и електроника. Износът им е спрян заради санкциите от ЕС.
Renault държи близо 70 процента в AвтоВАЗ, чийто основен продукт - Лада, продължава да е най-продаваната кола в страната. Няма официално съобщение от френската марка или руското й подразделение, но такова публикува ТАСС, позовавайки се на АвтоВАЗ.
Там пише, че в дните 9-11 март на служителите и работниците в двата завода ще се платят две-трети от възнагражденията. А за 5 май всички са пуснати в отпуск.
Според други руски медии, ако положението не се нормализира, на хората, вадещи си хляба в производителя, ще бъде дадена възможност да излязат в отпуск в следващите дни.
През февруари в Русия са продадени 22 378 лади, което е с 20,8 процента по-малко в сравнение със същия период на миналата година. Сега е засегнато производството на най-продавания модел - Гранта, оттам и по-лошите резултати.
Междувременно Ройтерс обяви, цитирайки ТАСС, че руското правителство е забранило експорта на автомобили, самолети и дронове до края на тази година. Това означава, че произведените машини не могат да излизат извън пределите на страната.
Това е отговорът на Русия на санкциите от Запада. В списъка на страната има и много други продукти.