П рез уикенда се върнахме 110 години назад, когато Хенри Форд революционизира света и автомобилното производство, въвеждайки конвейра в завода си в Мичиган. Идеята за това той черпи от чикагските кланици, където тръпното месо се придвижва по верижна линия между отделните станции за транжиране.
Форд прави своя интерпретация и оттам насетне историята е ясна: автомобилът става масово достъпен.
Сега ще ви разкажем за най-емблематичните автомобили, задържали се най-дълго на поточната линия.
Peugeot 205 (1983-1998) – 15 години
Peugeot започва работа по 205 през 1978 г. като заместник на остарялото 104. Дебютът идва през 1983 г., 4-вратият хечбек веднага става един от бестселърите на марката. Производство му спира в последния ден на 1998 г.
Mercedes-Benz SL-Class
Mercedes-Benz SL (R107, 1971-1989) – 18 години
Малко са роудстърите като SL (R107), от които лъха такава неподвластна на времето елегантност. SL стои на върха на моделната гама на Mercedes близо две десетилетия. Той си остава единственият SL, от който е направено 4-врато купе с твърд покрив.
Моделът (такава наречен SLC) е пенсиониран през 1981 г., за да даде път на SEC (W126).
Ford Model T (1908-1927) – 19 години
Няма как да не отдадем почит на Ford Model T, та това е първият масово произвеждан автомобил в света! Той е достатъчно евтин, за да е по джоба на почти всички. Цената му през 1917 г. е $500, което се равнява на около $9600 днес.
Производството на „Ламаринената Лизи” спира, след като Ford прави 15 млн. бройки в 12 държави.
Suzuki Jimny (1998-2018) – 20 години
Джобният Jimny 4x4 е сред топ изборите на професионалните офроудъри от 1970 г. Първото поколение остава непроменено 11 години, второто 17, а третото приключи пътя си през 2018 г., след като остана на поточната линия 20 години.
Fiat Panda (1980-2003) – 23 години
Оригиналната Fiat Panda е вдъхновена от Citroën 2CV и Renault 4. Външният дизайн е дело на Italdesign. Първите бройки идват с 2-цилиндров мотор с въздушно охлаждане от 126. За целия жизнен цикъл от модела са произведени 4,5 млн. коли в Торино.
Peugeot 206 (1998 до днес) – 24 години….
Peugeot представи 206 през 1998 г. като смяна на 205. Моделът идва като хечбек с две или четири врати, комби, кабриолет и 4-врат седан.
До момента моделът е произведен в тираж около 10 млн. Европа и Латинска Америка са най-популярните пазари за 206. Днес той все още се произвежда в Иран.
Range Rover (1970-1996) – 26 години
Появява се на пазара, за да даде на малко по-заможните клиенти офроуд визия и качества, които да не могат да спрат модела. През 80-те години Rrange Rover става все по-луксозен.
Fiat 126 (1972-2000) – 28 години
126 наследява 500 като първо стъпало в моделната гама на Fiat, макар италианците да продават и двата модела до 1975 г. Производството на 126 възлиза на 4,6 млн., включително 3,3 млн., произведени в завода на Fiat в Тичи, Полша, където той носеше прякора Maluch (в превод „малко дете”).
Jeep Wagoneer/Grand Wagoneer (1963-1991) – 28 години
Jeep Wagoneer е пионер в сегмента на луксозните SUV. Той е монументално важен модел на марката, тъй като не споделя никакви части и дизайнерски прилики с CJ, произтекъл от Willy, използван през ВСВ.
Подобно на Range Rover, Wagoneer (след това Grand Wagoneer) постепенно става все по-луксозен. Производство му спира през 1991 г., когато Jeep смени Grand Wagoneer с първото поколение Grand Cherokee.
Volkswagen Jetta (2-ро поколение, 1984-2013) – 29 години
Volkswagen започва производството на второто поколение Jetta в Китай през 1991 г., година преди да прекрати европейското производство. Втората Jetta минава през три фейслифта, всеки вдъхновен от дизайнерския език на Volkswagen през съответната епоха. Моделът все още се използва като такси в определени части на Китай, включително Пекин.
Toyota Century (1967-1997) – 30 години
Toyota представи първото поколение на Century много преди Lexus да се изправи срещу Mercedes-Benz и BMW с оригиналния LS. Произвеждан почти изцяло на ръка, Century бе предназначен за най-изисканите японски шофьори.
Peugeot 404 (1960-1991) – 31 години
С дизайн от Pininfarina, но здравина, надхвърляща обичайните френски стандарти, 404 печели легендарен статут в Африка. Производство му спира през 1975 г., но в Кения продължава до 1991 г.
Volkswagen Santana (1981-2012) – 31 години
Volkswagen Santana е един от първите европейски автомобили, произвеждани в Китай. Тази чест можеше и да е за Citroën CX, но правителството дава големия договор на Volkswagen, тъй като смята СХ за прекалено сложен за производство.
Lada 2105 (1980-2012) – 32 години
Lada решава да модернизира Fiat 124 и да направи своя интерпретация под формата на 2101. Тази първи модел на Lada е произведен в тираж над 14 млн. бройки.
Fiat Uno (1980-2013) – 33 години
Uno е ехо от далечното минало в Европа (1995 г. са произведени последните бройки), но в Бразилия моделът се прави до 2013 г. Производство му спира, след като бразилското правителство поставя изискване всички автомобили от 2014 г. да са оборудвани с предни еърбегове и ABS.
Renault 4 (1961-1994) – 33 години
Renault 4 заменя 4CV. Моделът има безброй модификации, но основната форма и конфигурация оставят непроменени. Французите правят 8 млн. от модела.
Land Rover 90/110/Defender (1983-2016) – 33 години
Корените на Defender могат да се проследят до първия Land Rover, произведен през 1948 г. Представен в серии 90 и 110, той заменя Series III. Производството му спря през 2016 г.
Peugeot 405 (1987 до днес) – 35 години…
Peugeot 405 е с дизайн на Pininfarina и е носител на приза „Автомобил на годината в Европа”. Френският модел все още се прави в Иран, подобно на 206.
Renault 12 (1969-2006) – 37 години
Основните пазари на Renault са в Западна Европа, но се изнася също за Америките и Австралия. Моделът е гръбнакът за Dacia. Производството му продължава в Румъния целия 26 години, докато Dacia Logan най-после го заменя.
Toyota Land Cruiser 70 Series (1984 до днес) – 38 години…
За разлика от Land Rover, който спряха Defender през 2016 г., Toyota успя да съхрани Land Cruiser 70 Series. Прави се в Португалия, само за експорт, основно в Африка.
Mercedes-Benz G-Class (1979-2017) – 38 години
Mercedes-Benz G-Class и днес остава мечта за мнозина. Защо краят му е сложен през 2017? Защото новият модел няма много общи неща с оригинала, макар дизайнът да си остава все така емблематично кубичен.
Peugeot 504 (1968-2006) – 38 години
Печелейки приза „Автомобил на годината в Европа” през 1969 г., Peugeot 504 следва пътя на своя предшественик, осигурявайки надеждно превозно средство в Африка. Произвежда се също в Аржентина и Китай, а производството на нигерийската версия спира през 2006.
Mini (1959-2000) – 41 години
С произведени 5,3 млн. бройки, за британската автомобилна индустрия Mini е това, което е The Beatles за британската и световна музика. Сър Алек Исигонис започва да произвежда своето творение само 27 месеца, след като го рисува на чертожната дъска.
Citroën 2CV (1948-1990) – 42 години
Citroen е произвел 5,1 млн. броя от това странно возило, което спокойно би могло да се използва за пример при описание на думата „анахронизъм”.
Vaz 2121/Lada Niva/ Lada 4x4 (1977 до днес) – 45 години…
Съветските возила са известни с няколко неща: че остават на поточната линия дълго и без сериозни промени, защото „съвършенството” не може да се подобри.
Volkswagen Type 2 (1949-2013) – 64 години
Volkswagen Type 2 се ражда, когато нидерландският вносител на марката иска позволение да дистрибутира Plattenwagen, използвани в завода във Волфсбург за превоза на частите.
Ванът се продава добре в Бразилия дори в началото на миналото десетилетие, но Volkswagen предпочита да спре производството, а не да вкарва пари в него за еърбегове и ABS. За тези години са произведи над 10 млн. броя.
VW Beetle
Volkswagen Beetle (1938-2003) – 65 години
И стигаме до отличникът… Volkswagen Beetle. Създаден, за да вдигне нацистка Германия на колела през 30-те години, ВСВ забавя раждането му. Той за малко да стане британски или американски, но никой от британските производителите не го иска, същото се отнася и за Ford.
Каква грешка! VW го прави в цели 15 държави по света и моделът достига до кота 21 млн.