В секи е забелязал, че намирането на място за паркиране става все по-голямо предизвикателство. Обикновено обвиняваме факта, че много хора вече могат да си позволят автомобил, някои имат по два-три, а и общините не строят достатъчно паркинги.
И докато всичко това може да е вярно в различни степени според града, има и още един фактор, който е универсален за всички и тихомълком „изяжда“ пространствата за паркиране. А именно фактът, че колите постоянно стават все по-дълги, широки и тежки, съобщава CarScoops.
Воден от популярността на кросоувърите и все по-строгите стандарти за безопасност, средностатистическият нов автомобил в Европа е нараснал с 50 мм на ширина от 2018 г. насам до 1870 мм. Теглото се е увеличило още по-драстично, увеличавайки се с над 200 кг само за няколко години - число, което нарасна допълнително с появата на тежки батерии в електрическите SUV-ове.
Същевременно стандартите за паркоместа са си същите в повечето градове в Европа. Много популярни нови автомобили вече са по-широки от стандартните 1800 мм за паркиране, което принуждава шофьорите да „заклинят“ превозните си средства на свободните места. Това причинява задръствания и прави някои зони за паркиране неизползваеми, принуждавайки общините да харчат милиони за разширяване на местата.
Проблемът е още по-изразен в малките улички на европейските градове. По-старите помнят, че на някои улици без проблеми можеше да има паркирани коли от двете страни и да има място за минаване. На места това вече не е така, именно заради ширината на колите и вкуса на европейците към големи SUV.
Резултатът – в по-тесните улици няма място за паркирането на коли от двете страни и минаване в едната посока по средата. Това влошава трафика, забавя времето за реакция при спешни случаи и намалява пространството, достъпно за пешеходци и велосипедисти. Увеличава и вредните емисии. И руши инфраструктурата, защото все повече коли биват качвани по бордюри, в зелени площи и т.н.
Тежките SUV-ове и EV износват инфраструктурата по-бързо и налагат преизчисляване на някои етажни паркинги и др. Паркирането до ръба на канал в Амстердам например е нормално с малка градска кола, но за голям и тежък SUV изглежда малко по-рисково.
Тези промени може да изглеждат скромни на пръв поглед, но по улици и паркоместа, проектирани преди десетилетия, те се натрупват бързо. Все по-голям дял от новите автомобили вече не се побират лесно в стандартно маркираните паркоместа, а тесните алеи и по-старите градски пътища трудно ги побират.
Поддръжниците на SUV-овете и по-големите превозни средства посочват практичността. За много семейства допълнителното пространство за пътници, товари, домашни любимци или комфортът при пътуване са задължителни. За автомобилните производители финансовата привлекателност също е силна: продажбата на по-големи и по-скъпи превозни средства може да осигури по-високи маржове с относително малки промени в съществуващите платформи.
Някои градове започват да се съпротивляват. Политиците в места като Лондон призовават за регулиране на извънгабаритните превозни средства, предлагайки такси за паркиране въз основа на размера или дори ограничения за превозни средства, които надвишават определени прагове за ширина или тегло.
Париж вече утрои таксите за паркиране на тежки коли. И казва, че това е довело до намаляване на паркиралите SUV-ове на определени места в града с две трети. Кардиф също вдига таксите, а много други градове следят ефектите от мерките и обмислят свои варианти.
Промяна в начина на мислене може да помогне. Насърчаването на по-малките автомобили, преосмислянето на градския дизайн за споделена мобилност и приоритизирането на компактността биха могли да облекчат натиска. Преработването на стандартите за паркиране, препроектирането на улици за по-тесни превозни средства и подобряването на инфраструктурата за обществен транспорт и велосипеди биха могли да осигурят жизнеспособни алтернативи на притежаването на извънгабаритни автомобили.
Въпреки очевидните проблеми, производителите продължават да налагат по-големи и по-печеливши SUV-ове, докато шофьорите настояват, че се нуждаят от допълнително място за натоварения съвременен живот. Докато регулаторните мерки или променящите се потребителски предпочитания не ограничат растежа на съвременните превозни средства, уголемяването на автомобилите ще продължи да бъде скъпа и повсеместна пречка за градския живот.