И зминалата 2023 г. е била най-добрата за автомобилния бранш от 2019 г. насам, казва анализ на Autoblog. Макар официалните числа още да не са готови, продажбите със сигурност се подобряват, но това не е най-важният фактор в случая.
През 2023 г. бяха решени много от важните проблеми за индустрията. Веригите за доставки на части и наличностите започнаха да се подобряват осезаемо. Започнаха да се подобряват и наличностите на готови автомобили, като дори видяхме завръщането и оферти с отстъпки, макар и не със същите размери като преди няколко години.
Електрическите автомобили продължават да отчитат солиден ръст на продажбите си и завземат все по-голям дял от пазара. Разпределението обаче остава неравномерно, като същото важи и за субсидиите. В САЩ например именно през 2023 г. бяха въведени нови данъчни структури, които мотивират значително хората да купят електрическа кола. В Германия пък субсидиите за такива автомобили приключиха.
Друга положителна тенденция е стабилизирането на сегмента на скъпите коли – спортни и луксозни. Той изпитваше проблеми през последните години и това беше сравнително добра новина за притежателите. Заради недостига на компоненти имаше и по-малко производство, което намали типичното за тези модели рязко обезценяване.
То започна да се завръща още през 2023 г. Особено при луксозните модели и електрическите автомобили. Това е добра новина за пазара за втора употреба, който също изпитваше трудности дълго време.
Според анализаторите, голяма част от тези фактори ще продължат и през 2024 г. Един обаче със сигурност няма да се промени – високите цени. Дори и с отстъпките, новите коли остават осезаемо по-скъпи спрямо 2019 г., която е мерилото за бранша, като последната „нормална“ година преди пандемията да преобърне всичко.