Легендарен юбилей: Mercedes 300 SL навършва 70 години

Един от най-красивите автомобили в историята продължава да вдъхновява и до днес

Мартин Дешев,
mercedes 300 sl

Mercedes-Benz

Д атата е 6-ти февруари 1954 г. В Ню Йорк се провежда Международният салон за моторни спортове.

Събитието върви нормално докато не идва време Mercedes да представи новия си автомобил. Той е изненада и напълно неочакван – 300 SL. Още тогава е описан като супер спортна кола или суперкола.

Mercedes започва специално честване на юбилея на автомобил, който се превърна в легенда и е смятан за един от най-красивите в историята. Още от самото начало компанията знае, че има нещо специално.

Формата на купето следва едноименния състезателен модел от 1952 г., с който Mercedes се завръща в света на моторните спортове. Отварящите се нагоре врати също са взаимствани от състезателната кола.

Противно на повечето твърдения, вратите не са маркетинг трик или дизайнерска прищявка, казва Mercedes. Те са били нужни на инженерите. Подобно на състезателната кола W 194, 300 SL (който получава сериен номер W 198) има олекотено тръбно шаси под купето. То е идва високо от двете страни и не позволява използване на стандартни врати. Това е преработено по-късно за 300 SL Roadster.

Вратите обаче придават неповторимия силует на 300 SL и получават множество прякори през годините. Двата най-популярни са gullwing (крило на чайка) от американците и papillon (пеперуда) от французите.

300 SL има и други особености. Вратите не позволяват използване на традиционни прозорци с механизъм. Затова те могат да са или монтирани и напълно затворени, или да се свалят и сложат в багажника.

300 SL внедрява подвижни дръжки на вратите, които са както практични, така и аеродинамични. Предлага и нов 6-цилиндров двигател, като става първият сериен автомобил с 4-тактов двигател с директно впръскване. Това увеличава мощността му от 170 к.с. при състезателната кола до 215 „коня“ за 300 SL. Максималната скорост е 250 км/ч – нещо изключително за 50-те години.

Очаквано колата става хит. От нея са произведени 1400 броя в периода 1954 г. 1957 г. От кабриолета са направени 1858 броя. Днес цените на 300 SL варират доста, но всички са от над 1,2 млн. долара и нагоре според състоянието и историята на дадената бройка.

класически автомобили спортни коли Mercedes автомобили коли