Kia залага твърдо на електрификацията, предлага хибриди, плъг-ин хибриди и електромобили. Преди две години електрическата EV6 стана „Автомобил на годината в Европа”. Същият е и един от малкото е-модели на пазара с 800-волтова архитектура, да не кажем, че е само втори масов модел, който е изграден на подобна архитектура. Вторият електромобил и Niro EV, а марката е заделила $18 млрд. (заедно с Hyundai) за трансформацията си.
Във всяка една подобна стратегия плъг-ин хибридите играят ключова роля за такава трансформация, но сега мениджър от марката изказва мнение, че плъг-ин хибридната технология носи определени грижи за марката и индустрията като цяло.
Става въпрос за маркетинга директора на марката за Австралия, цитиран от CarExpert. Дийн Норбиато признава, че плъг-ин хибридите се продават трудно, тъй като клиентите не разбират технологията. Тук трябва да уточним, че клиентите в различните части на света имат различни предпочитания и разбирания, но е факт, че Норбиато гледа на плъг-ин хибридите като проблемни.
Лично аз смятам, че това е трудна технология за продажба,” казва Норбиато в интервю. „Смятам, че клиентът не я разбира. Никой не разполага с критична маса от гледна точка на производителите, за да обучи клиентите.”
Какви толкова са тези клиенти, че вече не са се обучили? Плъг-ин хибридът има ДВГ, батерия и електромотор. Тази конфигурация позволява на автомобила да се движи само на ток между 50-100 км (в зависимост от модела). За целта батерията трябва да се зарежда в контакта веднъж дневно. Батерията се зарежда и по време на движение. Не звучи толкова сложно. Вкарваш колата в гаража и я включваш в контакта, за да се движиш в града само на ток. Извън града батерията и електромоторът подпомагат двигателя за повече динамика и по-нисък разход на гориво.
В Европа и България Kia разполага с три плъг-ин хибрида. Новото Niro се предлага като хибрид, плъг-ин хибрид и електромобил. Версията PHEV е със 183 к.с. и стартова цена 75 600 лв. Sportage PHEV вече е с четири задвижващи колела, 265 к.с. и стартова цена 90 000 лв. Sorento PHEV също е с 4х4 и 265 к.с., но със 7 места и стартова цена 114 600 лв.
Всеки от трите модела има версия HEV (самозареждащ се хибрид, няма нужда да се включва в мрежата, но пробегът на ток е минимален), т.е. има за всеки по нещо.